Fotó: Paolo Pellegrini

Davide Valsecchi magabiztosan nyerte a GP2 idei bajnoki címét, de semmiféle garancia nincs arra, hogy követheti elődeit a Forma-1-be. Kiss Pál Tamás, hazánk reménysége a World Series by Renault-t tekinti a királykategóriába vezető főútvonalnak. Melyik a jobb nevelőszéria, jó irányt választott-e a magyar tehetség?

„Nagyon remélem, hogy megkapom az esélyt, mert jelen pillanatban roppant erős vagyok. Ha kapok egy esélyt, meg tudom mutatni, hogy helyem van ott és készen állok a feladatra. Akár már most hajlandó lennék aláírni.” Ezekkel a szavakkal nyugtázta F1-es kilátásait a GP2-es bajnoki címet idén elhódító Davide Valsecchi a szingapúri évadzáró után. Nem csoda, hogy az olasz csak reménykedni mer: bár az általa megnyert széria igazán jó ajánlólevél, az elitliga telített, így semmiféle garancia nincs arra, hogy jövőre már az F1-ben láthatjuk viszont.

Ugyanez igaz Jules Bianchira, Robert Frijnsre és Sam Birdre, a World Series by Renault csúcskategóriájának számító Formula-Renault 3.5-ös géposztály bajnokaspiránsaira is. Az évadzáró barcelonai fordulóban bármelyikük lehet bajnok, de a továbblépés számukra sem garantált, még úgy sem, hogy Bianchi a Ferrari, Bird pedig a Mercedes Forma-1-es csapatának égisze alatt bontogatja szárnyait. Ebbe a szériába készül hazánk elsőszámú reménysége, az utóbbi két szezont a GP3-ban töltő Kiss Pál Tamás is, aki ettől a bajnokságtól várja, hogy megnyíljon előtte az F1 kapuja.

Az már számos alkalommal bebizonyosodott, hogy mindkét út helyes, mindkét neveldéből el lehet jutni a Forma-1-ig: mindkét oldalon versenyzők tucatjait lehet felsorolni, akik eljutottak a hőn áhított csúcskategóriába. Világbajnokok életrajzában is szerepel a két előszoba, ebben a tekintetben a WSR áll jobban: Fernando Alonso a bajnokság elődjének számító Euro Open by Nissanban, Sebastian Vettel viszont már a WSR-ben pallérozódott, míg a korábbi GP2-esek közül csak Lewis Hamilton jutott el a trónig az F1-ben.

Autók vonatkozásában nagyjából iksz a mérleg eredménye: mindkét bajnokságban azonos típusú autóval, profi háttérrel kell vitézkednie a feltörekvő fiatalságnak, s a járgányok kellően kifinomultak az alacsonyabb géposztályokhoz képest. Motorerő tekintetében a GP2 4 literes, V8-as, körülbelül 610 lóerős egységei erősebbek a WSR 3,5 literes, V8-as, 530 lóerős motorjainál, de mindkettő tökéletesen megfelel a Forma-1-es felkészüléshez, a bivalyerős formulaautók rejtelmeinek feltérképezéséhez.

GP2

Fontos tényező a versenyek száma, helyszíne és atmoszférája: ebben a tekintetben a GP2 a nyerő, ahol a WSR 9 hétvégéjével szemben 12 versenyhétvégét bonyolítanak, ráadásul kizárólag Forma-1-es helyszíneken, egyetlen kivételtől eltekintve a „nagy” mezőnnyel egyidőben. Ugyan a WSR menetrendjében is bőségesen szerepelnek F1-es pályák, elég csak a Hungaroringre gondolni, a GP2 páratlan lehetőséget biztosít az F1-es hétvégék légkörének megismerésére, ráadásul a figyelemfelkeltés is egyszerűbb lehet, tekintettel arra, hogy csapatfőnök, menedzserek, egyéb befolyásos személyiségek garmadája figyeli a futamokat.

Nagy kérdés, hogy megéri-e ez a plusz azt az árat, amennyivel a GP2 drágább a WSR-nél? Ezzel el is érkeztünk egy másik – talán a leginkább mértékadó – tényezőhöz, a költségvetéshez. Akárcsak a királykategóriában, a büdzsékről ezekben a szériákban is szeretnek titkolózni, azonban az F+1 Blog kutatásai szerint a mérleg nyelve itt erősen a WSR javára billen: ott egy teljes szezon körülbelül fél millió és 700 ezer euró között mozog, míg a GP2-ben ugyanezért nagyjából 2 millió eurót is elkérnek az egyes csapatok.

Summa summárum, mivel a jelenlegi, gyötrelmes gazdasági helyzetben a pénz előteremtése jelenti egy-egy fiatal tehetség számára a legfőbb kerékkötőt, az egyéb előnyök és a kedvezőbb pénzügyi feltételek miatt a WSR tűnik preferálhatóbb útnak. Árulkodó jel az is, hogy az alacsonyabb szériákban a tehetségekre sokat áldozó, ám minden eurocent sorsát alaposan megfontoló Red Bull is a Renault szériáját részesíti előnyben, s ha esetleg Valsecchi nem, a Formula-Renault 3.5 idei bajnoka viszont F1-es lenne jövőre, az végképp azt támasztaná alá, hogy KPT, a „miskolci rakéta” a lehető legjobb irányt választotta, amikor szeptemberben megmutatta magát a Formula-Renault 3-5-ös mezőnyben és eldöntötte, hogy ebben a bajnokságban akar versenyezni. Már csak abban kell reménykedni, hogy a hazai támogatók megrázzák magukat és odaállnak a fiatal tehetség mellé!