Senki nem erősítette meg, hogy tárgyalnának, s még csak azt sem, hogy szó lehet ilyesmiről, mégis megalapozottnak tűnik a gyanú, hogy Robert Kubica 2013-ben felbukkanhat a Német Túraautó Bajnokság (DTM) régi-új sztárcsapatánál, a BMW-nél. Az F+1 Blog a széria hockenheimi idényzáróján a lengyel pilóta és a bajor gyártó esetleges jövő évi együttműködése után tudakozódott.
Miután alacsonyabb osztályú olasz ralifutamokon egy Subaru Imprezával győzelmeket is aratott az utóbbi hetekben, Robert Kubica nem is titkolja: 2013-ban magasabb fokozatba szeretné kapcsolni a tavaly februári, súlyos kéz- és lábsérülésekkel járó ralibalesetét követő rehabilitációját. Népes rajongótábora kétségkívül a Forma-1-ben szeretné viszontlátni az egyszeres futamgyőztes lengyelt, ami egyelőre túlságosan nagy falat lenne, megszellőztette viszont a krakkói pilóta, hogy a túraautós szerepvállalást nem tartja elképzelhetetlennek.
Mivel a DTM-be idén visszatérő és a sorozat összes bajnoki címét kapásból elhappoló BMW-vel a sikerekben gazdag közös Forma-1-es időszak miatt erős szálak fűzik, kézenfekvő a kérdés: miért ne bukkanhatna fel a lengyel az Audival és a Mercedesszel viaskodó különítménynél? Alex Zanardi WTCC-s szereplése óta tudjuk, hogy a bajor gyártó kellően humánus közeg ahhoz, hogy sérült versenyzőknek is lehetőséget biztosítson, ráadásul immáron az is biztos, hogy a jelenlegi felállás megbolygatása nélkül lehetne helyet találni Kubicának: az idei hat M3 DTM-hez jövőre újabb kettő csatlakozik a mezőnyben.
Alapvető fontosságú, hogy vajon a lengyel készen áll-e egy 500 lóerős, sokak által szimplán kasztnis formulaautónak titulált DTM versenygép megzabolázására? Dr. Riccardo Ceccarelli, a pilótát egészen tavaly decemberig kezelő autósport-szakorvos – aki az F1 mellett a BMW együttesénél is tevékenykedik – az F+1 Blognak azt mondta: elképzelhetőnek tartja, hogy a lábadozó pilóta már alkalmas a feladatra.
„Már nem dolgozom Roberttel, így nem vagyok naprakész az egészségügyi állapotát illetően” – mondta az olasz szakember, akivel Kubica a rehabilitációs folyamatot túlságosan lassúnak tartó menedzsere nyomására szakított. „Pusztán annyit tudok, amit másoktól hallottam, illetve a legutóbbi ralis videókból láttam. Ezek alapján elképzelhetőnek tartom, hogy tudna vezetni egy ilyen autót. A jobb kezén a csuklója nagyon súlyosan sérült, márpedig a csukló egy Forma-1-es autó picike kormányának mozgatása során különösen a fontos. A DTM-es autó kormányzásánál viszont, akárcsak a raligépek esetében, nem annyira hangsúlyos a csukló, inkább a váll és a kar mozgatása a fontos. Mint láthattuk, a raliautóval már egészen jól boldogult.”
Ha Kubica egészségi állapota lehetővé tenné, hogy vezessen a DTM-ben, akkor is van egy újabb kérdés: hajlandó lenne-e alkalmazni a BMW? A Kubica név kiejtésére egyértelműen mindenki felvillanyozott ábrázattal reagált a csapatnál, de ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az illetékesek hangsúlyozták: nem kívánják kommentálni a különféle spekulációkat.
„Vannak elképzeléseink a következő idény versenyzői összeállításával kapcsolatban, de egyelőre nem kívánunk beszélni ezekről és a különféle pletykákat sem kommentáljuk. Meg kell jegyeznem egyébként, hogy kedvező helyzetben vagyunk, mert sok versenyző akar nálunk szerepelni, így megvan az a lehetőségünk, hogy válasszunk, ami mindenképpen előnyös” – adott udvariasan kitérő választ a sportigazgató, Jens Marquardt a jövő évi versenyzői összeállítást firtató kérdésre.
Talált az F+1 Blog egy olyan embert is, aki biztosan nem bánná, ha Kubica csatlakozna a gárdához: Bruno Spengler, a DTM újdonsült bajnoka egy szombat esti laza sajtóbeszélgetés során beszélt arról, hogy minden tekintetben nagyra értékeli a lengyelt, akivel 2004-ben csapattársak voltak az F3 Euroseriesben a Mücke Motorsportnál.
„Nyugodtan mondhatom, hogy az eddigi legjobb csapattársam volt pályafutásom során” – mondta Kubicáról a frissen megkoronázott DTM-bajnok. „A csapat azonos feltételeket biztosított, de borzalmasan rossz volt az autónk abban az évben. Sokat beszélgettünk egymással vezetési, műszaki dolgokról és Robert mindig nagyon őszinte volt, soha nem mondott sz.rságokat, nem ködösített. Ha beszélgettünk egy kanyarról és azt mondta, hogy itt és itt, ezen a ponton fékez, akkor biztos lehettem benne, hogy valóban úgy van. Nem csak őszinte, pokoliak gyors is. Nagyon tisztelem őt.”
Kubica esetleges DTM-es feltűnésével kapcsolatban Spengler nem teketóriázott: „Figyeltem, hogy mostanában ralifutamokon indult. Ha valóban túraautókkal akar versenyezni, csodálatos lenne összefutni vele valahol. Ha a DTM-be jönne, az lenne a legjobb!” – fogalmazott a kanadai.
Ha Spengleren múlna, Kubica jövőre biztosan a DTM-ben hajtana, annyi viszont biztos, hogy a BMW-s állásokért elég nagy a tolongás. A bajor gyártó a hónap elején, Spanyolországban bonyolított tesztelésen három fiatalnak, Maxime Martinnak, Fabio Leimernek és Marco Wittmannak is lehetőséget biztosított, s mindhárom ifjonc teljesítményéről elégedetten nyilatkoztak.