Lemondott XVI. Benedek pápa, meteor zuhant az oroszországi Cseljabinszkre, egy kisbolygó rekordközelségbe került a Földhöz, ráadásul a Forma-1-es előszezon is a félidejéhez érkezett, azonban a Force Indiának még mindig nem sikerült kiválasztania Paul Di Resta csapattársát. Nyilvánvaló, hogy nem véletlenül morfondíroznak ennyi ideig.
Azt már keddi, Nico Hülkenberg távozását, valamint sauberes, esetleg ferraris jövőjét firtató posztunkban is említettük, hogy a Force India nem volt felkészülve a német pilóta elvesztésére, de ez aligha lehet indok a késlekedésre. Az esélyesek köre már jóideje letisztázódott, kiváltképp úgy, hogy a sokáig emlegetett, jelentős szponzori támogatás mellett némi rutinnal is rendelkező Bruno Sennáról hetekkel ezelőtt kiderült, hogy a Forma-1 helyett az Aston Martin endurance-együttesének kötelékébe szegődik.
A két versenyben lévő pilóta egyike Jules Bianchi, a Ferrari pilótaképző programjának növendéke, aki tesztpilótaként már tavaly is a Force India szolgálatában állt, a másik pedig Adrian Sutil, aki a 2011-es sanghaji verekedős botrány után tavaly nem maradhatott a silverstone-i gárdánál, ahol az előző hat szezont töltötte. Francia és német források tudni vélik, hogy a döntés a háttérben zajló, főként motorszállítókkal kapcsolatos matekolás miatt késik, mert a csapat – amelynek tulajdonosi köre egyre nehezebb pénzügyi helyzetben van – a közelgő motorformula-váltást is szem előtt tartva a leginkább előnyös utat szeretné járni.
Jules Bianchi, a Ferrari kegyeltje
Nem meglepő, hogy Bianchit főként a Ferrari akarja Di Resta mellett látni: január végén hivatalos közleményben nyomatékosították, hogy szeretnék versenyzőként elhelyezni az F1-ben juniorprogramjuk francia pilótáját. Mivel a Force Indiáról már a tavalyi évad korábbi szakaszaiban is lehetett olyat hallani, hogy Mercedes-egységek helyett a jövőre induló új turbókorszaknak már a Ferrari erőforrásaival szeretnének nekivágni, kézenfekvő lenne, hogy leigazolják Bianchit és kötnek egy előnyös szerződést a Ferrarival, a visszatérésre hajtó Sutil azonban megbonyolítja a helyzetet.
Olyannyira, hogy az Auto Plus című tekintélyes francia újság szerint simán előfordulhat, hogy a Force India a németet választja Bianchi helyett. A lap biztosra veszi, hogy 2014-ben a Ferrari motorok miatt a francia lesz a gárda egyik versenyzője, az idei szezonnal kapcsolatban azonban leszögezik: mivel Bianchinak nincs olyan erős pénzügyi háttere, mint Sutilnak, a kilátásban lévő Ferrari-biznisz ellenére is előfordulhat, hogy idén nem kap lehetőséget a Vijay Mallya fennhatósága alatt álló különítménynél. Az újság szerint ahhoz, hogy Bianchi legyen az idei befutó, elengedhetetlen lenne némi anyagi hozzájárulás a Ferrari részéről, márpedig erre minden bizonnyal kevés az esély.
Kiemelten foglalkozik az egyetlen szabad F1-es versenyzői ülés sorsával a német sajtó is, ahol természetesen Sutilt látnák szívesebben a volán mögött. Az Auto Motor und Sport a pénzügyekről egészen mást állít, mint az Auto Plus: az újság szerint Bianchi 4 millió eurónyi szponzori pénz tud mozgósítani, míg Sutilról azt állítják, hogy jóval kevesebbet, holott még a napokban is úgy hírlett, hogy a verekedős versenyző támogatói nagyjából 8 millió eurót hajlandóak invesztálni az idei szezonjába.
Adrian Sutil
A német újság szerint a pénz és a Ferrari-kapcsolat sem feltétlenül jelenti azt, hogy Bianchi lesz a kiválasztott, mert a Mercedes szeretné megtartani a Force India-együttműködést, ennek érdekében hajlandóak kedvezményeket is tenni és állítólag Sutilra is számítanának a csapatnál. Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy a csillagosok miért akarnának segíteni a pilótának, az viszont kiszivárgott, hogy a váltó- és az erőforrások árából is adnának kedvezményt a Force Indiának. Motorok frontján erre szükség is lenne, ugyanis a csillagosok a V6-os, turbós egységekért állítólag 21 millió eurót kérnek, míg a Ferrari csak 17 milliót, így a vörösök ajánlata kedvezmények nélkül is jobb üzletnek tűnik.
Amíg a Force India pénzügyi gurui az üzleti ajánlatokat elemzik és alkudoznak, a szakvezetőknek és mérnököknek Barcelonában lehetősége kínálkozik felmérni a két versenyzőt. Bár az együtteshez közeli források hangsúlyozzák, hogy nem szétlövésről van szó, csütörtökön a 2011 óta első ízben F1-es autóba ülő Sutil, pénteken pedig Bianchi száguldozhat a VJM06-os, egyelőre Mercedes-erőforrással hajtott autóval…