Pierre Gasly, a Toro Rosso versenyzője élte át az Orosz Nagydíj legvérfagyasztóbb pillanatát, amikor egy leszakadt karbondarab a glória alatt átférkőzve a sisakrostélyának csapódott. Sérülés szerencsére nem történt, ám az eset komoly lecke, amelyből az illetékesek igyekeznek minél többet tanulni.
Mint ismeretes, a francia pilóta a rajtnál élte át a forró pillanatot, amikor Carlos Sainz Renault-járól leszakadt egy nagyobb, Gasly elmondása szerint körülbelül 20 centiméter nagyságú karbondarab, ami a glória alatt átslisszanva a sisakrostélyának csapódott. „Elég nagy darab volt” – mondta a hétvégi Japán Nagydíj helyszínén, Suzukában a Szocsiban történtekről a Toro Rosso versenyzője, aki megjegyezte, hogy az egész olyan volt, mint egy slow-motion felvétel: „Láttam, ahogyan közeledik és tudtam, hogy a sisakomnak fog csapódni. Őszintén szólva attól tartottam, hogy áthatol majd a rostélyon és elveszítem az egyik szemem!”
A 2-es kanyarban történtek után a karbondarab a versenyautó fülkéjében landolt, ahonnan Gasly dobta ki. Az eset csúnyábban is végződhetett volna: például úgy, ahogyan Gasly főnöke, a Red Bull sportszakmai tanácsadójaként ténykedő Helmut Marko járt, akinek az 1972-es Francia Nagydíjon, Clermont-Ferrandban egy kavics átszakította a sisakrostélyát és ezért az egyik szemével fizetett. A jövőre már a Red Bull nagyobbik csapatánál hajtó pilóta Suzukában elárulta: eszébe jutott, hogy mi történt Markóval, akivel azonban még nem beszélt részletekbe menően a történtekről.
Felipe Massa 2009-es hungaroringi esetét is többen összehasonlították azzal, ami Gasly-val történt: a brazilt a Magyar Nagydíj időmérőjén egy rúgó találta el, amely Rubens Barrichello autójáról szakaszt le, a végeredmény pedig egy súlyos fejsérülés lett, amely kis híján derékba törte a brazil karrierjét.
Azóta a sisakrostélyok felső részét egy speciális anyag révén megerősítették, de mint például az a Bild című német lap által közölt, Gasly sisakrostélyáról készült felvételen is jól látszik, a karbondarab a rostély középső részét találta el.
„Óriási szerencse, hogy azon a részen is kitartott, ahol nincs megerősítve. Belegondolni is szörnyű, hogy mi történt volna, ha mondjuk ugyanez a célegyenesben történik, ahol háromszázzal száguldunk” – fogalmazott Gasly, aki az esetről készül fedélzeti kamerás felvételen azt szúrta ki, hogy a becsapódás előtt a karbondarab eltalálta a pilótafülke jobb oldali peremét is. Más kérdés, hogy mi történt volna akkor, ha magasabban repül az ominózus törmelék, a glória felső részét találja el és ennek következtében lefelé csapódott volna, ám ugyanúgy, a sisakrostély irányába…
Ami biztos: a Forma-1 egyik legfontosabb sisakbeszállítója, a Gasly által használt sisakot gyártó Arai igyekszek minél alaposabban kivizsgálni a történteket. Peter Burger, a márka képviselője elégedettségének adott hangot azzal kapcsolatban, hogy a sisakrostély megvédte a pilótát és a fejvédő épp maradt, de hangsúlyozta: „Visszavisszük a gyárba és alapon tanulmányozni fogjuk. Roppant fontos, hogy minél több adatot gyűjtsünk be egy ilyen komoly erőhatás után.”