James Allison és a Lotus szakítása, a Mercedes hétvégi esélyei: ezek a legfőbb paddock-témák csütörtökön Barcelonában, ahol a hétvégi Spanyol Nagydíjjal kezdetét veszi az évad európai szakasza.

Ha egy felszállóágban lévő, de már majdnem élcsapat technikai igazgatója négy futammal az évad kezdete után távozik, az még akkor is slágertéma, ha az ominózus szakember távozásáról már a téli időszakban is lehetett hallani. Éppen ezért nem meglepő, hogy James Allison és Lotus szakításáról esett a legtöbb szó csütörtökön a barcelonai paddockban, ahol a nemzetközi szaksajtó azt találgatja, hogy hol köthet ki az enstone-i csapatot évtizedeken át erősítő, manapság már a tervezők elitjéhez tartozó szakember.

Azt mindenki nyilvánvalónak tartja, hogy Allison pénzügyi okok miatt távozott: ugyan Gerard Lopez nemrég még biztosra vette, hogy Allisont a csapat másik sikergyárosával, Kimi Räikkönennel együtt meg tudják tartani, s anyagi okai biztosan nem lesznek a szerződések meghosszabbításának, az egyik fontos láncszem már biztosan kiesett. Ez arról is árulkodik, hogy a Lotus anyagi háttere még mindig nem eléggé stabil, ami könnyen eredményezheti azt is, hogy Räikkönen is elpártol az együttestől. Akik eddig esetleg nem tettek ajánlatot a finn klasszisnak, vélhetően azonnal nekilátnak a csábítgatásának…

Míg Allison lelépésnek okai hellyel-közzel ismertek, az már jóval érdekesebb kérdés, hogy hol folytatja pályafutását a brit szakember. A téli hónapokban a Mercedes csábítgatta, de a csillagosok időközben megállapodtak a McLarentől távozó Paddy Lowe-val, így a kertészkedési szabadság – amely állítólag a szokásos fél év lesz – után vélhetően nem Brackley-be vezet Allison útja.

Egyes források a Williams istállóval is összefüggésbe hozták a mérnökgurut, sokkal valószínűbb viszont, hogy azoknak lesz igazuk, akik szerint a Ferrarinál folytatja pályafutását. Noha Luca di Montezemolo egy szerdai sajtórendezvényen még cáfolta az Allison leigazolásával kapcsolatos értesülést, Barcelonában egyre többen veszik biztosra: a brit szakember honfitársa, Pat Fry mellett vállal majd szerepet az olasz együttes műszaki stábjában.

Nick Chester, az utód – aki 2000 óta erősíti az enstone-i különítményt – csütörtökön egyébként még nem jelent meg Barcelonában, amit a tudósítók szerint akár úgy is lehet értelmezni, hogy a Lotus-vezérkar egyelőre nem kívánta odadobni a nyilvános szereplések területén vélhetően még nem járatos mérnököt. Amire a legnagyobb szükség van a csapatnak, az legalább biztosan megérkezett: másokhoz hasonlóan újít a Lotus is, a fejlesztési csomagjukba tartozó hátsó szárny néhány másik komponenssel együtt kora reggel érkezett meg a Circuit de Catalunyára.

Fontos témája a csütörtöki napnak a Mercedes versenyképessége is: a csillagosok dominálták a felkészülési időszakban a barcelonai teszteket, a formajavulás azóta már élesben is megmutatkozott, s bár Niki Lauda szerint túlságosan korai lenne csodára számítani, a meglepetésváró hangulat egyértelműen érezhető. Nyomás, feszültség nem észlelhető az együttes háza táján, Hamilton pedig valóban laza és élvezi, hogy a McLaren tetőtől talpig tartó szabadidős uniformisa helyett farmerben, sima csapatpólóban lófrálhat.

Az európai évadnyitó egyben a motorhome-ok visszatérését is jelenti: a mobilpaloták újbóli birtokba vételének általában a pilóták is örülnek, ezúttal azonban talán némi bosszúságot is vegyül az örömbe. Bernie Ecclestone nemrégiben azzal fenyegetőzött, hogy felborítja a szokásos beállási sorrendet, hogy a versenyzők jártukban-keltükben többet vegyüljenek a paddock népével, s most be is váltotta korábbi fenyegetését, így az autóból kipattanva, néhány métert futva nem lehet eltűnni a motorhome-ok rejtett zugaiban…

Új építménnyel egyik csapat sem készült, akadt azonban, aki fejlesztett: a Ferrari a sajtónak kíván kedvezni azzal, hogy a média munkatársainak fenntartott motorhome-ot ultramodern információs rendszerrel vértezte fel. „A Ferrari egyre nyitottabb, arra törekszünk, hogy mindenki érezze, mi várjuk és szeretettel fogadjuk. Ez az a filozófia, amit a jövőben egyre inkább követni fogunk” – mondta Renato Bisignani, az olasz együttes új kommunikációs igazgatója, aki a télen vette át a kissé mogorva Luca Colajanni szerepkörét.