...
Noha jelenleg nem versenyez, mégis nagy volt a felhajtás Esteban Ocon körül a Francia Nagydíj hétvégéjén. A gall ifjoncot sokan követelik vissza a mezőnybe, és az F+1 Blog által a helyszínen hallott paddock-pletykák alapján úgy tűnik, hogy ennek 2020-ra lehet is realitása. Ezzel kapcsolatban érdekes forgatókönyvet hallottunk a helyszínen...
Ocon históriája emlékezetes: a 22 éves, a Mercedes által patronált pilótának tavaly azért kellett távoznia az immáron Racing Point néven versenyző Force Indiától, mert az új tulajdonos, Lawrence Stroll a saját fia, Lance versenyeztetésére vásárolta meg az együttest, a kurta-furcsa tranzakcióhoz pedig Sergio Perezre is szüksége volt, így a mexikóit nem rakhatta ki a csapatból. A francia a nyári időszakot végig egyezkedte a Renault-val, úgy tűnt, hogy meg is állapodhatnak, ám a gyári alakulat vezetése egy hirtelen pálfordulással a Magyar Nagydíj után végül a Red Bulltól lelépő Daniel Ricciardót választotta, a fiatal versenyző pedig ülés nélkül maradt.
Mentőövet a Mercedestől kapott Ocon, még úgy is, hogy a Renault-val folytatott tárgyalásokat megelőző időszak a kiszivárgott hírek szerint nem egészen volt viharoktól mentes a sportigazgatóval, Toto Wolffal. Jelenleg teszt- és tartalékpilótaként járja a futamokat a csillagos csapattal, de az utóbbi hetekben felerősödtek a híresztelések, hogy 2020-ban újra a versenyzők között láthatjuk, mégpedig a Renault-nál. A pletyka legalább két súlyos kérdést vet fel: azok után, ami tavaly történt, hogyan lenne ez lehetséges, illetve kinek a helyére ülne a franciák gyári csapatánál?
A 2018-as történések után biztos, hogy a Renault-nak még úgy is tepernie kell, hogy a pilótapiacon nem hemzsegnek a lehetőségek. Wolff ezzel kapcsolatban keményen oda is szúrt a gárda vezetőjének, Cyril Abiteboulnak, aki tavaly egy szempillantás alatt farcolt ki az Ocon-ügyletből, hogy leigazolhassák Ricciardót: „Egy dolog biztos. Kedvelem Cyrilt, de ahhoz, hogy vele úriemberek módjára kézfogásos megállapodást lehessen kötni, előbb helyre kell állítania az úriember-imidzsét” – mondta a Mercedes sportigazgatója Le Castellet-ben egy sajtóértekezleten, ahol jelen volt az F+1 Blog is. A szakember egyébként nem titkolta, hogy van érdeklődés Ocon iránt: „Esteban forró téma jelenleg, hiszen egyike a legígéretesebb fiatal versenyzőknek és megérdemli, hogy az F1-ben versenyezhessen. Láthatjuk, hogy milyen érdeklődés van iránta a következő szezonra, így bizakodó vagyok azzal kapcsolatban, hogy jövőre újra egy F1-es autóban láthatjuk viszont. Természetesen minden lehetőséget megvizsgálunk ezzel kapcsolatban.”
Adott a másik kérdés is, hogy kinek a helyére ülhetne Ocon a Renault-nál? Bár Daniel Ricciardo a csapatváltással nagyobb keresztet vett a vállaira, mint amire számított, az első néhány futam utáni spekulációk ellenére kevés sansz mutatkozik arra, hogy veszi a kalapját és azonnal távozik. Ocon célpontja sokkal inkább Nico Hülkenberg ülése lehet, akinek a szerződése az idei év végén lejár, s bár Abiteboul a hétvégén nem zárta ki a hosszabbítás lehetőségét, azt a Renault-főnök sem cáfolta, hogy nincs kőbe vésve a folytatás. „Nico szerződése az év végén valóban lejár, de vannak bizonyos opciók. Elképzelhető, hogy vele folytatjuk, hiszen sokat tett a csapatért, de meg kell vizsgálnunk más lehetőségeket is, ahogyan más is teszi, ahogyan Nico is teszi… Neki is, nekünk is vannak lehetőségeink, de előfordulhat az is, hogy együtt folytatjuk az utat” – fogalmazott meglehetősen ködösen a francia szakember, akinek mondandójára magyarázattal szolgálhat egy pletyka, amelyet az F+1 Blog a Le Castellet-i hétvége során több, korábban megbízhatónak bizonyult forrásból is hallott. Eszerint Hülkenberg nemcsak a Renault-tól, hanem az F1-ből is távozik szerződésének szezonvégi lejárta után, és a Formula E-ben folytatja a pályafutását, mégpedig az elektromos formaautók sorozatához a 2019-20-as szezonban csatlakozó Porsche csapatánál.
A pilóta köztudottan kötődik a német márkához, hiszen velük nyert Le Mans-t, a Formula E-s debütálás alkalmával pedig a gyártó állítólag szeretne nagyot dobni, amihez kifejezetten jól jönne, hogy elszipkáznak egy aktív F1-es versenyzőt. Renault-közeli forrásaink egyáltalán nem tartották kizártnak ezt a lehetőséget, sőt, inkább megfejelték a teóriát. Úgy hallottuk, Hülkenberget nemcsak az demoralizálja, hogy övé az a dicstelen rekord, hogy a legtöbb futamot teljesítette dobogó nélkül az F1 történetében (jelenleg 164 nagydíjnál tart), hanem az is, hogy Ricciardo 7:1-re veri eddig idén a kvalifikációkon. Ha minden igaz, a német úgy érzi, hogy az ausztrál egyre inkább a saját pártjára állítja a csapatot, egyre inkább a neki tetsző módon alakulnak a dolgok a színfalak mögött, ez pedig – mivel erős csapatnál aligha kaphat lehetőséget – arra sarkallja, hogy új kihívás után nézzen.
Ocon leigazolásával kapcsolatban tényező lehet a Mercedes-kötődés is, az F+1 Blog által hallottak alapján ugyanis a Renault állítólag ragaszkodna ahhoz, hogy a francia szakítsa meg a kapcsolatot azzal a márkával, amely kinevelte. Ebből lehet némi tusakodás Abiteboul és Wolff között, de ismerve a csillagosok főnökét, ezt áldozatot gyaníthatóan meghozza majd annak érdekében, hogy versenyzői üléshez juttassa a pilótát. Pláne, ha esetleg lehetőség kínálkozik arra, hogy továbbra is a saját holdudvarában tartsa az Oconnal kapcsolatos menedzsment-jogosultságokat.