Lewis Hamilton zsinórban negyedik futamgyőzelmét aratta Barcelonában, amivel az egyéni tabellán is átvette a vezetést csapattársától, Nico Rosbergtől: noha a brit is, a Mercedes is szőnyegbombázást hajt végre jelenleg a Forma-1-ben, a csapatfőnök Toto Wolff sem a házi versenyt, sem a bajnokságot nem tekinti lefutottnak. A szakvezető mindkét versenyzőjét méltatja, s az F+1 Blognak azt is elárulta, mit súgott neki a győzelem után a Daimler nagyhatalmú vezére, Dieter Zetsche.
A vasárnapi Spanyol Nagydíjon végérvényesen bebizonyosodott, ami már az időmérő után is nyilvánvaló volt: az üldözőknek nem sikerült meglovagolni az idény első komolyabb fejlesztési hullámát, így az első négy futamot uraló Mercedes előnye nemhogy csökkent, hanem még nagyobb lett. Ugyanez igaz a márka 2008-as vb-elsőjére, Lewis Hamiltonra, aki zsinórban negyedik győzelmét aratta: noha Nico Rosberg végig a sarkában loholt, újabb sikerével a brit komoly gyomrost vitt be a németnek, akitől a győzelemmel átvette a vezető pozíciót az egyéni tabellán.
Domináns sorozatokat mindig láthattunk a Forma-1-ben, s amikor egy-egy csapat ilyen kiváltságos helyzetbe kerül, a vezetők általában igyekeznek megfutni a kötelező udvariassági köröket. Így történik ez a Mercedesnél is, ahol Toto Wolff kapta a nyakába feladatot a futam után: bár a közvélemény máris lefutottnak tekinti a vb-t és a riválisok közül is többen forszírozzák, hogy a csillagosok talán az összes hátralevő futamot megnyerik, Wolff a csapat motorhome-jában tartott sajtóértekezleten azt próbálta bizonygatni, hogy lehet még izgalmas az idei szezon.
„A Forma-1 általában unalmasabb, amikor valamelyik csapat dominál, elég csak arra gondolni, hogy milyen volt, amikor tavaly a Red Bull kilenc futamot nyert zsinórban. Ennek ellenére igyekeznünk kell a fejlesztésekkel, mert mint ma is láthattuk, voltak érdekes eredmények. Igaz, hogy mögöttünk, de nagyot csatáztak a Ferrarik, Vettel átvágta magát a mezőnyön és egy picit jobb stratégiával az egyik Williams is dobogó helyen végezhetett volna” – mondta Wolff, aki széles mosollyal nyugtázta, amikor az újságírók megjegyezték, hogy mindez messze-messze Hamilton és Rosberg mögött történt.
A hétvége folyamán sokszor és sokak által firtatott kérdésre, hogy valóban megnyerhetik-e az összes hátralevő futamot, Wolff jót nevetett: „Hogyne, megcsináljuk, aztán pedig gyorsan visszavonulok! Komolyra fordítva a szót, ez még csak az ötödik futam volt. Tizennégy még hátravan, ráadásul idén még egyszer sem fordult elő, hogy számunkra kedvezőtlen helyzettel, például rossz időben érkező safety carral, egyéb gondokkal találjuk szembe magunkat, márpedig ezek bármikor megtörténhetnek. Bízunk benne, hogy nem is fognak, de megtörténhetnek. Túl korai lenne ezen spekulálni, érdemes inkább a munkára összpontosítani.”
Mint a szakvezető rámutatott: a folytatásban is engedélyezik majd, hogy Hamilton és Rosberg versenyezzen egymással, ugyanis a csatázást egyfajta kompenzációnak tartják a domináns forma miatt: „Úgy gondoljuk, hogy ilyen teljesítmény mellett tartozunk annyival a rajongóknak, a sportnak és a márkánk hagyományainak, hogy engedjük a versenyt a pilóták között. A kezdetektől fogva ez a filozófiánk és az egyébként jelentős kockázat ellenére is ehhez tartjuk magunkat.”
A paddock-közvélemény szerint Barcelonában Rosbergnek mindenképpen nyernie kellett volna ahhoz, hogy maradjon esélye Hamilton egyre inkább elhatalmasodó házon belüli fölényének megtörésére. Ez nem jött össze, Wolff azonban kiállt a német mellett és hangsúlyozta: hiba lenne máris leírni az esélyeit.
„Alig vagyunk túl a bajnokság első negyedén és láthattuk a múltban, hogy aki rendszeresen gyűjtögeti a pontokat, az akár három győzelemmel is lehet világbajnok. Nico nyilvánvalóan nincs könnyű helyzetben, csalódott is, de roppant elszánt és versenyképes, akinek nem okoz gondot, hogy megbirkózzon ezzel a helyzettel. Szemernyi kétségem sincs afelől, hogy az idény későbbi szakaszában kiegyenlítődnek majd a házon belüli erőviszonyok” – fogalmazott a szakvezető.
Rosberg a futam utáni sajtóértekezleten panaszkodott a gyenge rajtra, amelyről Wolff is beszélt: „Nico esetében komoly gondjaink vannak a rajtokkal, már futamok óta. A probléma forrása a kuplungnál van, dolgozunk rajta, különleges projektként kezeljük a csapaton belül. Arra számítottunk, hogy már ezen a hétvégén javulni fogunk ezen a területen, de sajnos nem így alakult. Bízunk benne, hogy Monacóban már nem lesznek ilyen gondjai.”
Wolff természetesen méltatta Hamiltont is: a csapatfőnök is úgy érzi, hogy a brit idei szereplésében jelentős szerepe vannak, hogy túltette magát az utóbbi évek magánéleti hullámvölgyein, a különféle allűrökön és minden idegszálával a versenyzésre összpontosít. Mint ismeretes, nemrégiben Niki Lauda, a Mercedes-menedzsment másik kulcsfontosságú tagja is erre vezette vissza Hamilton szárnyalását.
„Lewisnak nagyon jól alakul az élete” – mondta Wolff. „Rájött, hogy mi az, ami igazán fontos számára, jól kezeli a dolgait és tudja, hogy mik azok a dolgok, amiktől jobban teljesít. Nem tudom, hogy veletek, újságírókkal hogyan viselkedik, de velünk csodálatosan, gyakran jön a gyárban, együtt dolgozik a mérnökökkel és nagyon összeszedett. Bombaformában van, ez kétségtelen.”
Barcelonában személyesen volt jelen Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója, aki hatalmas bajusza alatt óriási mosollyal nyugtázta az újabb Mercedes-duplát. Az autóipari főguru attól sem riadt vissza, hogy nyíltan rápirítson az alakulatra, kijelentve azt, hogy amennyiben záros határidőn belül nem jönnek az elvárt eredmények, akár hátat is fordíthatnak a Forma-1-nek. Zetsche ábrázata totális elégedettséget tükrözött és Wolff az F+1 Blognak elárulta, hogy a leintés után azt is odasúgta neki: „Amikor legutóbb eljött, pole-ban voltunk, de nem nyertünk, most viszont a győzelem is összejött. Csak annyit súgott oda nekem a leintés után, hogy ’ez bizony jó móka volt’!”