Folytatta a mélyrepülést a Lotus istálló az Olasz Nagydíj időmérő edzésén is, ahol Romain Grosjean és Pastor Maldonado egyaránt a Q1-ben búcsúzott, s legfeljebb annak örülhettek, hogy a szabadedzésekkel ellentétben ezúttal nem kaptak ki a Marussiától. Az F+1 Blog a gárdát a futamokon irányító csapatfőnök-helyettestől, Federico Gastalditól érdeklődött a dolgok hogyanjáról és mikéntjéről…
Gastaldi természetesen lógó orral kódorgott a paddockban, ám azt hangsúlyozta, hogy nem tartja „katasztrofálisnak” a tavaly ilyenkor még rendszerint dobogós helyezésekért küzdő alakulat két versenyzőjének Q1-es búcsúját. Maldonado a 17. időt autózta, míg Grosjean - akinek E22-esét az utolsó pillanatban sikerült helyrehozni a délelőtti hűtőrendszer-szivárgás után - csapattársa mögött végzett: a hétvége folyamán ez volt a gárda első olyan edzése, amikor valamelyik pilóta nem kapott ki a Marussia tehetségétől, Jules Bianchitól.
„Nem katasztrófa a mai eredmény, megtörténik az ilyesmi. Mindkét autóval voltak gondjaink és erre nem voltunk felkészülve. Keményen dolgoztunk a beállításokon, remek mérnökeink és szerelőink vannak, de műszaki meghibásodás esetén ők sem tudnak mit tenni. Rengeteget dolgoztunk, így természetesen nagyon bosszant engem is, mindenki mást is az, ami történt. Tudtuk azt is, hogy Spa és Monza és borzalmasan nehéz lesz számunkra, mert az erőforrásunk nem eléggé erős, márpedig ez az ilyen helyszíneken sokszorosan megbosszulja magát” – mondta a szakvezető az F+1 Blognak.
Gastaldi az évad során több ízben is nekiment a Renault-nak, ugyanis az enstone-i gárdánál a francia gyártót tartják az idei kínszenvedés legfőbb okozójának. A nyári hónapokban a nemzetközi Forma-1-es szaksajtó attól volt hangos, hogy a Hondára váltó McLaren helyére lépve a Lotus igyekszik átpártolni a Mercedes ügyfélkörébe. Nem is olyan régen már úgy hírlett, hogy a háttérben létrejött egy megállapodás, hivatalos bejelentés azonban nem történt, Gastaldi ráadásul az F+1 Blognak már arra is utalt, hogy elképzelhetőnek tartják a Renault-együttműködés meghosszabbítását.
„Régesrég együtt dolgozunk a Renault-val, így természetesen ők is annyira érintettek ebben az ügyben, mint mi, így ők is mindent megtesznek annak érdekében, hogy javuljon valamicskét a helyzet. Számukra is nagy csalódás, hogy az idei szabályok szerint épített erőforrásaik nem túlságosan ütőképesek. Természetesen tárgyalunk velük a hosszabbításról, másról és mást azonban egyelőre nem mondhatok” – fogalmazott a szakvezető.
Mivel a Lotus helyzete egyre satnyább és a szezon közben több fontos háttérember is távozott az együttestől, sokan úgy vélik, hogy a hanyatlás megállíthatatlan. Gastaldi persze másként vélekedik erről: „Dolgozunk az ügyön” – mondta a csapatfőnök-helyettes, amikor arról kérdezte az F+1 Blog, hogy megfékezhető-e a visszaesés. „Az emberek egyfolytában azzal találnak meg, hogy miért szerződnek el tőlünk a mérnökeink, de erre csak annyit tudunk mondani, hogy fantasztikus, tapasztalt embereink vannak, akik azon dolgoznak, hogy előrelépjünk. A Mercedes az idei teljesítményével mindenkire óriási terhet rakott, ránk is, de megnyugtatok mindenkit: a csapatunk tudja, hogyan kell versenyeket nyerni és biztosan vagyok benne, hogy rövidesen sokkal jobbak leszünk.”
A gárda költségvetésébe venezuelai támogatóin keresztül komoly összegeket invesztáló Maldonado biztosan marad a Lotusnál 2015-ben is, ezt már hivatalosan is bejelentette az enstone-i alakulat. Ezzel szemben Romain Grosjean helyzete kérdéses: a tavalyi évad utolsó harmadában brillírozó francia szemlátomást frusztrált, ráadásul az F+1 Blog információi szerint több istállóval – például a McLarennel is – tárgyalásokat folytat a következő idényről. A pilóta kilépése újabb komoly vérveszteség lenne a Lotus számára, Gastaldi azonban biztos benne, hogy meg tudják tartani a gallt.
„Egy ilyen helyzetben, amikor az autó teljesítménye és megbízhatósága is csapnivaló, senki nem elégedett, azonban Romain is tudja, hogy a csapat képes remek, versenyképes autót építeni és tisztában van azzal is, hogy nagyon komoly erőfeszítéseket teszünk ennek érdekében. Régóta ismer bennünket és tisztában van vele, hogy mindent elkövetünk. Hiszek benne, hogy meg tudjuk tartani!” – mondta az argentin szakember.
Az Olasz Nagydíj előtt a Lotus 8 egységgel a konstruktőri tabella 8. helyén állomásozik. A pontokat Grosjean szerezte, aki Barcelonában és Monacóban a 8. pozícióban zárt: pontjaival a pilóta a 14. az egyéni ranglétrán, míg az idén (is) jobbára a balhékkal villantó Maldonado továbbra is adós az idei első egységekkel.