Jenson Button az idei Forma-1-es szezon félidejéhez közeledve már abban sem hisz igazán, hogy a McLarennek lehet esélye a futamgyőzelemre, ami jól árulkodik arról, hogy mennyire nehéz helyzetben van a patinás brit különítmény. Mivel többre egyelőre nem futja, a wokingi alakulat számára marad a magyarázkodás és a reménykedés…
Hihetetlen, de igaz: noha a McLaren a tavalyi szezon végén a mezőny legerősebb versenygépével rendelkezett, az első hét idei futam után legjobb eredményként Button sanghaji 5. pozícióját tudják felmutatni. Mivel a szabályok érdemben nem változtak, szinte művészet az olyan mélyrepülés, amilyet a 8 konstruktőri és 12 egyéni vb-címmel rendelkező csapat mutat be idén.
„Szerintem senki nem tudja a választ, hogy nyerünk-e idén futamot vagy sem. Fogalmam sincs” – nyilatkozta Button az idei első abszolút betli, a pont nélkül zárt Kanadai Nagydíj után a Guardian című lapnak.
A 2009-es vb-első szavai jól árulkodnak arról, hogy mennyire kilátástalannak tűnik a jelenlegi helyzet a McLarennél, így nem csoda, hogy egyesek azt forszírozzák: lehet, hogy 2006 óta először ismét megesik velük az a szégyen, hogy nem szereznek egyetlen győzelmet sem. Ennek persze a gondolatát sem hajlandóak elfogadni, így egyelőre marad a magyarázkodás: Button is sietve hozzátette, hogy rendületlenül hisz a csapat mielőbbi felemelkedésében.
„Ez a csapat továbbra is csodálatos, talán a legjobb abban, hogy kiutat találjon egy ilyen nehéz helyzetből. Meg fog történni, biztos vagyok benne, de időre van szükségünk. Sok tehetséges ember dolgozik nálunk, akik meg fogják találni a módját annak, hogy visszatérjünk az élmezőnybe. Akkor pedig, amikor ez bekövetkezik, igazán édes lesz a siker” – mondta a brit pilóta.
Jo Ramirez, a McLaren korábbi legendás koordinátora Monte-Carlóban az F+1 Blognak nyilatkozva értetlenségének adott hangot a katasztrofális szerepléssel kapcsolatban. A gárda idei teljesítményét ’szégyenteljesnek’ minősítő szakember nem érti a hanyatlás pontos okait, s ezzel nincs egyedül. Vannak, akik a korábbi technikai igazgató, a Mercedeshez átigazolt Paddy Lowe távozásában látják a magyarázatot, igaz, az együttes minduntalan cáfolja az ezzel kapcsolatos teóriákat. Mások szerint a különítmény által kinevelt, szintén a Mercedeshez távozott Lewis Hamilton elvesztése rengette meg a csapatot. Martin Whitmarsh ezt a feltételezést is alaptalannak titulálta a minap és hangsúlyozta: nem jártak rosszul a 2008-as világbajnok helyére szerződtetett, sokszor talán túl forrófejű ifjonccal, Sergio Perezzel. „Lewis kétségkívül csodálatos versenyző, aki sokat hozzátett a csapathoz, de szerintem így is elégedettek lehetünk mindkét versenyzőnkkel” – fogalmazott a szakvezető.
Whitmarsh – csakúgy mint Button – kitart amellett, hogy a McLarennek nem kell feladnia az idei győzelemhajszolást: „Ebben a szakmában mindig optimistának kell lenni, különösen az ilyen időszakokban. Megéltem már ilyeneket korábban is. Arra kell törekednünk, hogy az emberek továbbra is motiváltak és összeszedettek maradjanak. Hinnünk kell abban, hogy a kemény munkának van eredménye és nyerhetünk futamot. Nem tettünk le erről” – idézte az Autosport című brit lap a szakembert, akinek a szigetországi sajtó idén már több ízben is nekiment, megkérdőjelezve azt, hogy alkalmas-e a csapatfőnöki tisztség további betöltésére.
Noha a McLaren híres a fejlesztési potenciáljáról, s az idény második félidejére évről évre sokat javulnak, nem segíti a kiútkeresést az a tény sem, hogy jelenleg „se kint, se bent”
viszonyban állnak motorszállító partnerükkel, a Mercedesszel.
Mivel mindenki tudja, hogy a brit egylet 2015-től a visszatérő Honda hajtóműveire vált, stuttgarti részről aligha számíthatnak bármiféle szimpátiára vagy segítségre, elmondható ugyanakkor az is, hogy hosszabb távon mindenképpen jól jön számukra a váltás. A japánok nem csak a stabilitást biztosítják majd a wokingi birodalomnak, hanem technikai tekintetben friss levegőt, lendületet hoznak majd magukkal: mivel az 1995 óta tartó Mercedes-kapcsolat kétségkívül kifulladóban van, ez különösen hasznos lehet. Igaz, addig még ki kell bekkelniük a mnotorformula-váltást hozó következő szezont, amely szintén nem ígérkezik könnyűnek…