A hatékonyság mesterei: évek óta így emlegetik a Forma-1 világában a Force India istállót, amely a topcsapatokhoz képest nevetséges büdzséje ellenére tavaly odaért a konstruktőri tabella 4. helyére, az idei szezonra pedig még nagyratörőbb tervekkel hangolnak. A titok nyitjáról a társtulajdonos-csapatfőnök, a kétes ügyleteiről is ismert Vijay Mallya beszélt a VJM10 típusjelű idei autó bemutatkozásának apropóján.
Nincs még egy csapat a Forma-1-ben, amelynél olyannyira nagy lenne a felfordulás a háttérben, mint a Force Indiánál: az egyik társtulajdonos, Roy Sahara évek óta börtönben ül Indiában különféle adósságok miatt, míg a csapatfőnöki tisztséget betöltő másik nagyfőnök, Vijay Mallya lassan több mint egy éve nem merte kitenni a lábát az Egyesült Királyságból, ugyanis Indiában – szintén tartozások miatt – elfogatóparancs van érvényben ellene. Tavaly ilyenkor sokan azt jósolták, hogy idény közben a csapat bedőlhet, ehhez képest a Silverstone-ban székelő alakulat egyfajta világmegváltást mutatott be: fennállása legjobb eredményét elérve, az utóbbi évek egyik legnagyobb F1-es bravúrját végrehajtva a 4. pozícióban zártak a konstruktőri tabellán.
Jócskán felértékeli a 2016-os produkciót, hogy a Force India költségvetése alig a harmada a topcsapatokénak, sokak szerint ennek fényében a tavalyi 4. helyezés felér egy világbajnoki címmel is: „Ez a mondás nem tőlem származik, de tény, hogy amennyit költöttünk, tényleg világbajnoknak kellene lennünk. Azonban nem elégszünk meg ennyivel, évről évre jobbak akarunk lenni, így az idei évre az a cél, hogy szeretnénk támadást indítani a három nagycsapat valamelyike ellen” – mondta az Auto Motor und Sport című szaklapnak a VJM10 típusjelű idei autó bemutatkozása alkalmából adott interjújában Mallya, felvázolva az idei célkitűzést is.
Egy régi mondás szerint a szükség sok mindenre megtanítja az embert, Mallya szerint pedig ez igaz a Force Indiára is. Az üzletember úgy véli, hogy a pénzszűke immáron része az együttes életének: „Ez a tizedik évem a Forma-1-ben és az évek során mindig hangsúlyoztam az embereimnek, hogy ne számítsanak olyan büdzsére, mint amivel Mercedes vagy a Red Bull működik. Versenyzők vagyunk és büszkék akarunk lenni az eredményeinkre, a pénzünk viszont kevés, így minden tekintetben nagyon alaposnak kell lennünk az autóinkkal. Ez már része a kultúránknak. Az embereim nem kopogtatnak egyfolytában, hogy még több pénzre lenne szükségük, mert tudják, hogy úgysem kapnak. Ebből kifolyólag megtanultuk, hogyan építsünk így is jó autót és mint láthatjuk, az tényleg jó is, amit csinálunk, máskülönben tavaly nem végeztünk volna a negyedik helyen.”
Az indiai vállalkozó szerint csapata titkának egyik kulcsfontosságú összetevője az, hogy hogyan és mire költik a rendelkezésre álló büdzsét: „Megvannak a megfelelő embereink a megfelelő tehetséggel és motivációval. Amikor szükséges, megadjuk nekik a jobb feltételeket ahhoz, hogy jobb munkát tudjanak végezni. Jó példa erre a Toyota kölni szélcsatornája. Mi azt használjuk, még úgy is, hogy három millió euróval többe kerül, mintha a sajátunkat használnánk, de ráfordítjuk ezt a pénzt, mert tudjuk, hogy megéri. Az eredmények is ezt mutatják. Egy másik példa a szimulátorunk fejlesztése, amely immáron egyike a legjobbnak, de mondhatnám a karosszéria-tesztelő standunkat, amely szintén kifizetődik. Mindig a megfelelő helyre invesztálunk. Ha meg sem próbálod fegyelmezni a mérnökeidet, akkor mindig, mindent akarnak. A mi mérnökeink precízek, akár az orvosok. Pontosan tudják, hogy mi a jó nekik!” – magyarázta a csapatvezető.
Bár a Force India háttérgárdája tapasztalt és bizonyított szakemberekből áll, akik a tavalyi teljesítmény alapján kis pénzből is tudnak nagyot alakítani, a topcsapatok mégsem kapkodták szét a mérnöki stábot. Mallya nem is nagyon aggódik amiatt, hogy legjobb embereit zsíros ajánlatokkal el lehet csábítani az alakulattól.
„A lojalitás nagyon fontos nálunk, ráadásul megvan a szenvedély és a jó csapatszellem. Az embereink tudják, hogy hová tartoznak. Néha jobb nagy halnak lenni egy kicsi akváriumban, mint kicsi halnak lenni egy hatalmas medencében. Mindent megteszünk azért, hogy az embereink jól érezzék magukat nálunk. A pénz nem minden. Ezt jól mutatja az is, hogy vannak olyan srácok nálunk, akik 1991-ben kezdtek itt dolgozni a jogelőd Jordan indulásakor” – mondta a Force India főguruja.
Ocon? Senkinek nem okoz majd csalódást! |
Mallya nemcsak arra kényes, hogy mire költ, hanem arra is, hogyan szerez pénzt csapata számára: kutyaütő fizetős pilótáról például hallani sem akar. Noha Sergio Perez tekintélyes összeget visz magával tehetős mexikói szponzorai révén, a közép-amerikai már régen megalapozta a hírnevét, így senki nem tekint rá fizetős pilótaként, a Renault-hoz távozott Nico Hülkenberg helyére érkező Esteban Ocon pedig – nemhiába a Mercedes kegyeltje – a Forma-1 egyik legnagyobb tehetségeként van számon tartva. „Lehet, hogy az ebből származó plusz bevételből lehetne gyorsabb autót építeni, de egy fizetős pilóta úgysem tudná kihasználni ezt. Ezzel lábon lőnénk saját magunkat. Elfecsérelt pénz lenne az egész!” – fogalmazta meg markáns állásfoglalását az india. |