Csodára nem számítanak a Forma-1-ben idén debütáló amerikai formációnál, a Haas F1 Teamnél, ám Günther Steiner csapatfőnök így is optimista: a szakember úgy véli, hogy a Romain Grosjeannal és Esteban Gutierrezzel felálló, erősen Ferrari-kötődésű alakulat nem a sereghajtók között, hanem a középmezőny alsó régiójában indítja majd a szezont.
Akármikor került szóba amerikai Forma-1-es szerveződés az utóbbi évtizedekben, azok rendre kudarcba fulladtak. Ilyen előzmények után nem meglepő, hogy a közvélemény sokáig szkepticizmussal fogadta a tavalyelőtt bejelentett Haas idei startját is: ennek ellenére az alakulat összeállt és már javában hangolnak a debütálásra. Mi több, a tulajdonos-fővezér Gene Haas néhány hónapja olyan vakmerő kijelentést tett, hogy újonc együttese akár technológiai- és motorszállító partnerénél, a Ferrarinál is jobb lehet…
„Gene ezt arra értette, hogy a karosszériánk más, mint a Ferrarié, és nekünk több időnk volt dolgozni ezen” – próbálta kozmetikázni a gépgyártó- és autósport mágnás kijelentését a csapatfőnöki tisztséget betöltő Günther Steiner, aki a Formula1.com-nak adott interjújában arra is kitért, hogy saját maga mit tart reális célnak. Az is jóval több, mint amire a sportág kapuján frissen belépő újonc formációk általában áhítozhatnak: „Reményeink szerint ott lehetünk valahol a középmezőny alsó rágiójában. Nagyon nehéz megjósolni a tesztelések kezdete előtt, hogy a többi csapat mit csinált, de úgy gondolom, hogy a szilárd alapokon nyugvó Toro Rosso biztosan előttünk lesz. Még úgy is, hogy az előző évi motort használják majd” – fogalmazott a szakember.
Haas együttese többlakiként vág bele a nagy kalandba, a Forma-1-es tevékenység ugyanis érinti a vállalat észak-karolinai, Kannapolisban található bázisát, ahol egy új létesítményt is felhúztak, a kocsi a Dallara olaszországi műhelyében készül, míg a versenyprogram kiszolgálásának központja a nagy-britanniai Banbury, a Marussia korábbi bázisa lesz. Steiner tájékoztatása szerint a gárda összesen 180 emberrel kezdi meg a menetelést és a személyzet tagjai közül 60 fő utazik majd a futamokra, amely létszám jóval alacsonyabb a nagyobb alakulatokénál. „A karcsú az szép” – utalt az utazó keret létszámára a múltban a Jaguart és a Red Bullt is megjárt szakvezető, aki „kezelhető” problémának tartja a három különálló központ koordinálását.
Steiner szerint a Haas első versenygépe csak néhány nappal a tesztidőszak kezdete előtt áll majd össze. Ha sikerrel járnak, akkor is csak nyolc tesztnapjuk lesz arra, hogy gatyába rázzák az alakulatot és versenykész állapotba hozzák a teljes csapatot: „Az egyik legfontosabb kihívás jelenleg az, hogy a csapat összeálljon. Javában dolgozunk ezen, a boxkiállásokat például már december óta gyakoroljuk, hogy a lehető legjobban felkészüljünk az Ausztrál Nagydíjra” – mondta a csapatfőnök.
Gutierrez szerepeltetés a pilóta Ferrari-kötődésére való tekintettel kézenfekvő volt, azt ugyanakkor sokan meglepőnek tartották, hogy Grosjean is a Haast választotta. A francia pilóta döntésére főképp annak fényében lehetett rácsodálkozni, hogy előző munkaadója, az utóbbi hónapokban már csak küszködő Lotus az idei évre újra a Renault gyári gárdájává alakul át. Természetesen a nemzetközi sajtó ennek okán megpróbálta ízekre szedni Grosjeant, akiből csak annyit tudtak kipréselni: nem tartja kizártnak, hogy egy napon újra a Renault-nál versenyez majd.
„Úgy gondolom, hogy éppen elégszer elmondta már, hogy örömmel csatlakozik a Haas F1 Teamhez, viszont franciaként nyilvánvalóan rajta tartja majd a szemét a Renault istállóján, hogy lássa, hogyan fejlődnek” – mondta a Grosjeant a Renault-val egyfolytában összeboronálni szándékozó pletykákról Steiner.