F1 Forma-1 Sergio Perez Force India Renault
Noha a Forma-1 élcsapatai nem változtatnak felállásaikon 2017-re, pilótapiaci pletykákban így sincs hiány. Ezek egyik főszereplője Sergio Perez, aki maradhat a Force Indiánál, de szívesen látnák a Renault-nál és a Williamsnél is: az F+1 Blog szerint a mexikóinak a francia egyletnél lenne a helye a követező idénytől, öt érvet legalábbis biztosan fel tudunk sorolni ennek alátámasztására.

 

Mint ismeretes, Vijay Mallya, a Force India Nagy-Britanniában lapuló szakvezetője Silverstone-ban, az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy mind Pereznek, mind Nico Hülkenbergnek érvényes szerződése van 2017-re. Meglepő módon Perez azon a hétvégén, és azóta is több ízben hangsúlyozta, hogy helytálló Mallya kijelentése a kontraktusával kapcsolatban, mégsem biztos, hogy a Force Indiánál folytatja pályafutását. A mexikói versenyző – aki instant módon a pilótapiaci spekulációk főszereplőjévé lépett elő – rendszerint azt hangsúlyozza, hogy támogatói körével (ez a gyakorlatban Carlos Slimet, a világ leggazdagabb emberét és cégcsoportját jelenti) egyeztetve, a nyár végére kíván döntést hozni a jövőjével kapcsolatban.

Perez kétségkívül jó parti: Slim a becslések szerint 15-20 millió dollárral támogatja, ráadásul nagyot változott a világ azóta, hogy 2013 végén, mindössze egyetlen szezon után kirúgták a McLarentől, ahol állítólag túlságosan hisztisnek bizonyult. Amikor a Force Indiához csatlakozott, a közvélemény azt jósolta, hogy Hülkenberg felfalja reggelire, ebből viszont semmi nem lett, sőt… Míg a német még egyszer sem állhatott pódiumra, a közép-amerikai 2014-ben és 2015-ben egyszer-egyszer állt dobogón, idén pedig már kétszer, Monacóban és Bakuban is ott volt a legjobb három között. Ennek fényében a legkevésbé sem meglepő, hogy van érdeklődés a szolgálatai iránt, a legjobb viszont – számára és a csapat számára is – az lenne, ha a Renault-nál ütne tanyát.

Íme, az érvek:
F1 Forma-1 Sergio Perez Force India Renault

1. Biztos jövő egy gyári csapatnál

Semmi kétség afelől, hogy a Force India a legjobb középcsapatok egyike, ám ebből a szerepkörből kilépni a dolgok jelenlegi állása szerint biztosan nem tudnak. Ha marad, Pereznek be kell érnie a néha-néha elcsípett dobogós helyezésekkel és a 2-3 millió dollárra becsült éves fizetésénél sem áhítozhat többre. Senkinek ne legyenek romantikus álmai: a pénz nagyon is foglalkoztatja őt is, a többi versenyzőt is, márpedig szintet lépni ebben a tekintetben is csak úgy tud a mexikói, ha egy gyári különítmény szolgálatába szegődik. Miután a Ferrari tehetséggondozó programjából kiugorva váratlanul átpártolt a Mercedesnél akkor már csak ügyfélként jegyzett McLarenhez, megtapasztalhatta, hogy mit jelent független istállónál szerepet vállalni, azóta pedig a Force Indiánál hatványozottan is érezheti a különbséget. Egyébként is: látva azt, hogy mennyire nehéz a talpon maradás a gyári támogatással nem rendelkező alakulatok számára, Perez biztosan látja, hogy csak komoly háttérrel rendelkező csapatnál lehet biztos jövője a Forma-1-ben.

F1 Forma-1 Sergio Perez Force India Renault
2. Sittes főnökök, (vélhetően) háborgó szponzorok

„Szerencsés srác vagyok, mert komoly szponzorok állnak mögöttem. Nem vagyok egyedül. Nem én egyedül döntök a jövőm felől. Beszélnem kell a támogatóimmal is arról, hogy mi a legjobb a jövőre nézve és aztán együtt döntünk majd” – mondta Perez a folytatásról a Magyar Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján. Valószínűleg nem lövünk mellé, ha a pilóta szavai nyomán arra következtetünk, hogy a Slim-vállalatbirodalom vezéreit nem feltétlenül tölti el örömmel az, ahogyan a Force India nagyfőnökei jelenleg állnak a jog frontján. Subrata Roy, az egyik társtulajdonos évek óta sitten ül Indiában, ahonnan hiába próbál kiszabadulni és – mint említettük - nincs kedvező helyzetben Mallya sem: a csapatfőnöki tisztséget betöltő többségi tulajdonos azért nem meri kitenni a lábát Nagy-Britanniából, mert máshonnan kapásból kiadnák az indiai hatóságoknak, akik a légitársasága bedőlése után keletkezett adósságok miatt valószínűleg azonnal hűvösre tennék. Perez üzenete dekódolva – vélhetően – azt jelenti, hogy a világ leggazdagabb emberének számít mexikói telekommunikációs milliárdos nem feltétlenül szeretné, ha nevét továbbra is összemosnák néhány kétes hírnevű üzletemberrel. Márpedig, mint tudjuk, a szponzor akarata mindig szent…
 

F1 Forma-1 Sergio Perez Force India Renault
3. Esély a vb-címre

Az első pontban már hangsúlyoztuk a gyári státusz jelentőségét, de érdemes visszakanyarodni erre, pláne annak fényében, hogy az ilyen ülések erősen korlátozott számban érhetőek el a Forma-1-ben. Ahol üresedés várható a Renault-n kívül az elkövetkezendő 1-2 évben, az a Ferrari, ahol Perezt – mivel 2012 végén kifarcolt a juniorprogramból – talán nem is látnák szívesen. Ha lemarad a franciákról, vélhetően nem csak a tervezhető jövőt dobja el magától, hanem annak az esélyét is, hogy valóra váltsa régi álmát és világbajnok legyen. Lehet, hogy jelenleg lehangoló állapotban van a tavaly kivéreztetett Lotus romjaira épülő formáció, ám egyetlen másik csapat sem kezdte olyan korán a felkészülést a 2017-es szabálymódosításokra, mint ők. A történelemben ráadásul már több ízben is megmutatkozott, hogy amikor a Renault mozgolódik Enstone-ban, abból versenyképesség frontján is jó dolgok szoktak kisülni.
F1 Forma-1 Sergio Perez Force India Renault
4. Adott a harci kedv

Az nem is lehet kérdéses, hogy Pereznek van kedve a Renault-hoz, olyannyira, hogy az F+1 Blog latin-amerikai informátorai szerint már tavaly is megpróbált a franciák közelébe keveredni, ám akkor ez meghiúsult, vélhetően abból a bizonytalanságból kifolyólag, hogy az autókonszern túlságosan későn véglegesítette, hogy nevére veszi a Lotust. Egy külföldi internetes portál még bizonyítékkal is szolgált, előbányásztak ugyanis a pilóta hivatalos honlapjáról egy feltöltött, de nem kiélesített fotót, amelyen zakóban pózol, ám a kezében tartott papírfecnin nem a Force India, hanem a Renault neve szerepel a 2016-os évszámmal. Ez is azt igazolja, hogy már akkor is komolyak lehettek a szándékai. A 26 esztendős versenyző gyors és immáron kellően tapasztalt, jól ismeri a Forma-1 minden csínját-bínját, így kétségkívül alkalmas lehet arra, hogy vezérpilótája legyen egy ambiciózus különítménynek. A Renault-nak  erre van szüksége, a rutinos róka Fred Vasseur pedig pontosan tudja hogy ez kell nekik, nem pedig az, amit idén eddig láthattunk Jolyon Palmertől és Kevin Magnussentől.  

F1 Forma-1 Sergio Perez Force India Renault
5. Promócióból jeles?

Számos szempontot lehet felsorolni a Renault oldaláról is, hogy miért lehet komoly hozadéka Perez szerződtetésének: a szponzori csomagot és a pilóta kvalitásait már taglaltuk, ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a mexikói kiváló nagykövete lehet a márkának Közép- és Dél-Amerikában. A konszern számára ez fontos piac, ráadásul gyárlétesítményeket működtetnek Mexikóban, Brazíliában, Argentínában, Kolumbiában és Chilében is. Az autósportot szenvedélyesen imádó Latin-Amerikában valódi főnyeremény lenne egy olyan pilóta, aki a térségből származik és eséllyel pályázik a futamgyőzelmekre, vb-címekre. Biztosra vehetjük, hogy Carlos Ghosn, a térségbeli gyökerekkel is rendelkező Renault-vezér is odavan az ötletért, az pedig vélhetően mindennél jobban tetszene a köztudottan fukar vezérnek, hogy Slim pénzének köszönhetően Perez tulajdonképpen egy petákjába sem kerülne az alakulatnak.

Ha Perezt behúzza a Renault, gondolkodás nélkül megengedhetik majd maguknak azt is, hogy a másik autóba beültessék a Mercedes-kegyelt Esteban Ocont: a csillagosok – mint Toto Wolff a minap megjegyezte – boldogan adnák a szupertehetségnek tartott tavalyi GP3-as bajnokot, akivel a Renault kedvére tehetne a francia szurkolótábornak is.