Lefutott a világbajnokság, de talán nem kell arra számítani, hogy minden futamot a domináns Mercedes nyer meg 2019-ben – jelentette ki a Red Bull Racing csapatfőnöke, Christian Horner a címvédő alakulat zsinórban ötödik kettős győzelme után, Barcelonában. A szakvezető reméli, hogy az év hátralevő részében a már most második erőnek tartott energiaitalos formáció is közelebb kerülhet az éllovashoz.
Noha Max Verstappen idén másodszor is dobogón végzett, gondterhelt arccal ült asztalhoz az újságírókkal a Red Bull vadonatúj motorhome-jában, a Holzhausban Christian Horner a múlt vasárnapi Spanyol Nagydíj után. Miután a Mercedes ötödször is dupla diadalt aratott, az energiaitalos főnök sem tudta cáfolni azt a közkeletű teóriát, amely szerint már most oda lehetne adni a bajnoki titulust a csillagos csapatnak, ugyanakkor saját kútfőből származó tapasztalat alapján egy csipetnyi jó hírrel is tudott szolgálni: semmi sem tart örökké…
„Öt ilyen futam után teljesen nyilvánvaló, hogy ez a Mercedes világbajnoksága, hihetetlen domináns teljesítményt nyújtanak. Barcelonában korábban is mindig nagyon erősek voltak, de az a tény, hogy zsinórban ötödször is kettős győzelmet arattak, már jóval túlmutat a dominancia fogalmán. Ha ennek a pályának a lassabb részeit vesszük alapul, abból arra lehet következtetni, hogy Monacóban is nagyon erősek lesznek. Ott is ők lesznek a favoritok, nekünk pedig mindent meg kell tennünk azért, hogy valahogyan a közelükbe tudjunk kerülni” – mondta a jelenlegi helyzetről és a közeljövőbeli kilátásokról Horner azon a sajtóértekezleten, amelyen részt vett az F+1 Blog is.
Nem is olyan régen még a Red Bull Racing járt hasonló cipőben, 2010 és 2013 között uralták az F1-et, és voltak olyan időszakok, amikor úgy tűnt, hogy diadalmenetük soha nem akar véget érni. De véget ért, s Horner szerint ez kell, hogy reményt és motivációt adjon a folytatásra.
„Bárkit le lehet győzni. Az F1 a csapatmunkáról szól. Ebben a sportágban a világ legnagyobb, legjobb csapatai versenyeznek egymással, a Mercedes pedig jelenleg egy hullámhegy tetőpontján van, de tudjuk, hogy ez soha nem tart örökké. A mi dolgunk most az, hogy gondoskodjunk róla: minden eszköz és tudás a rendelkezésünk áll ahhoz, hogy meg tudjunk felelni a kihívásnak” – mondta a brit szakember, aki állást foglalt azzal a felvetéssel kapcsolatban is, hogy a Mercedes talán azzal a rekorddal írja majd tovább dicsőséglistáját, hogy a sportág történetében először az összes futamot megnyerik: „Nem gondolom, hogy ez bekövetkezik. 21 versenyen 21 győzelmet aratni… Persze soha ne mondd, hogy soha, de az tényleg pokoli teljesítmény lenne!”
Noha a közvélemény azt várta, hogy az aero- és motorfejlesztésekkel felvértezett Ferrari az általuk dominált téli tesztidőszak helyszínén érdemi veszélyt jelent majd a címvédő alakulatra, a vörösök még a Red Bull fenegyerekétől, Verstappentől is vereséget szenvedtek. A Red Bull esélyeit a szezon előtt sokan eltemették amiatt, hogy a gárda szövetségre lépett az előző években csak küszködő Hondával, ám a szakma szerint immáron a bikások képviselik a második erőt az F1-ben, nem pedig a Ferrari. „Úgy gondolom, hogy ezen a hétvégén azok voltunk” – reagált a felvetésre Horner. „A versenyen sikerült az abszolút maximumot kihozni az autóból. Ha figyelembe vesszük azt, hogy hol álltunk az előszezonbeli tesztelések során, nyolc-kilenc héttel ezelőtt, az autó teljesítménye mindenképpen elégedettségre ad okot. Mostantól talán elkezdhetünk arra összpontosítani, hogy valahogyan faragjunk a Mercedes előnyéből.”
Verstappen a futam után arra tett utalást, hogy az évad európai szakaszának végé, Spa vagy Monza magasságában a Honda a fejlesztések révén elérheti a Mercedes és a Ferrari szintjét, amivel megoldódna a Red Bull legrégebbi, kínzó problémája, a motorerő hiánya. Horner is bizakodó a japánok produkciójával kapcsolatban, a szakvezető szerint a gyártónak kulcsszerepe lesz a csapat felzárkózásában: „A Honda nagyszerű munkát végez, a megbízhatóságuk például remek az előző néhány évhez képest. A teljesítmény is erős, de természetesen az üldözöttek sem ülnek a babérjaikon. A Ferrari és a Renault már ide is hoztak fejlesztéseket, szerintem Montreal magasságában a Mercedes is kap majd új motort. Összességében véve nagyon elégedettek vagyunk azzal a fejlődéssel, amit eddig elértünk” – mondta a brit szakember.
Fontos szerep jut a Mercedes-hajkurászásban a versenyzőknek is. A páros tagjai közül a Toro Rossótól érkezett Pierre Gasly számára nehezen indult a beilleszkedés, de a csapatfőnök szerint a francia „futamról futamra egyre jobb”, Verstappenről pedig szerinte csak szuperlatívuszokban lehet beszélni: „Max a tavalyi monacói futam óta magasabb sebességi fokozatba kapcsolt. A teljesítménye egyszerűen fenomenális. Minden csepp teljesítményt kiprésel az autóból, amit csak lehetséges, így roppant erős versenyeket fut. Futamról futamra láthatjuk, hogy mennyivel érettebb, nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb. Fantasztikus, mást nem nagyon lehet rá mondani.”
Öt futam után a Red Bull-Honda 87 ponttal a 3. helyen áll a konstruktőri tabellán a 217 pontot jegyző Mercedes és a 121 pontos Ferrari mögött. Verstappen 66 egységgel a 3. a versenyzői ranglétrán a 112 ponto Hamilton és a 105 pontos Bottas mögött, a Ferrari versenyzőjét, az őt követő Sebastian Vettelt pedig 2 ponttal előzi meg.