A 2012-es szezonban történt incidenshalmaz és eltiltás mázsás teherként nehezedik Romain Grosjean vállaira, de történelmi példák igazolják, hogy egyelőre hiba lenne leírni a Lotus francia versenyzőjét. Több olyan versenyző is megfordult már a Forma-1-ben, akiktől pályafutásuk elején rettegtek a riválisok, később mégis nagy sikereket arattak.

Mint ismeretes, Grosjean tavaly számos alkalommal keveredett rajt- vagy elsőkörös balesetekbe, s a helyzeten az is csak részben javított, hogy az FIA versenybírósága a Belga Nagydíj rajtjánál produkált ámokfutás után – rég nem látott szigorral – egyfutamos eltiltással sújtotta őt emiatt. A francia tehetség gyorsaságához, képzettségéhez kétség sem fér, amit a Bajnokok Tornáján aratott reputáció-helyreállító siker is jól bizonyít, ennek ellenére még mindig sok a szkeptikus, akik nem hisznek abban, hogy a gall képes lehet csiszolni a kockázatfelmérő készségén.

Tény, hogy Grosjeannak – aki a 2009-es, balul elsült Renault-kaland után kapott második esélynek köszönhetően lehet jelen a Forma-1-ben – van mit bizonyítania, azonban az Autosport című brit szaklap összegyűjtött az F1 múltjából hat olyan versenyzőt, akiknek a franciához hasonlóan nehéz kenyér jutott pályafutásuk elején, mégis sikerült túljutniuk a kritikus fázison és eljutottak a csúcsra.

1. Giuseppe Farina

A Forma-1 történelmének első világbajnoka 1950-ben 43 éves és 308 napos korában hódította el a vb-címet, amivel mindmáig 2. a legidősebb F1-es bajnokok ranglistáján. Már a kora is sugallja, hogy Farina ekkorra lehiggadt, beérett, a háború előtti időszakban viszont épp az agressziójáról híresült el. Mint arra az Autosport rámutat: amikor 1936-ban Marcel Lehoux-val, 1938-ban pedig honfitársunkkal, Hartmann Lászlóval ütközött, s a másik versenyző mindkét incidens során életét veszítette, valószínűleg kevesen gondolták, hogy Farina egy napon világbajnok lesz.

2. Jody Scheckter

Karrierje kezdeti szakaszában a dél-afrikai klasszisnak is volt néhány nagy balesete, de mind közül a legemlékezetesebb az, amit az 1973-as Brit Nagydíjon, mindössze negyedik F1-es futamán hozott össze Silverstone-ban. Az első körben, a Woodcote-kanyarnál a 4. helyen autózva megpördült és pár piruett után a pálya közepén megállt, ami tömegbalesethez és 11 autó kieséséhez vezetett. Scheckter később, 1979-ben a Ferrarival világbajnok lett, ráadásul összetettbeli sikere után a maranellóiaknak egészen 2000-ig, Michael Schumacher diadaláig várnia kellett az újabb egyéni vb-címre.

3. Gilles Villeneuve

Jacques Villeneuve legendás, de tragikus sorsú édesapjára manapság úgy emlékezünk, mint a Ferrari történelmének egyik legjobb versenyzőjére. Az 1979-es zolderi Belga Nagydíjon életét veszítő kanadait is a balesetes pályakezdők közé sorolja az Autosport, külön kiemelve az 1977-es Japán Nagydíjat, a pilóta harmadik F1-es futamát, amikor a Fuji versenypályán Ronnie Peterson Tyrelljével ütközött, s Ferrarija egy olyan helyen landolt, ahonnan a tiltás ellenére többen is figyelemmel kísérték a verseny eseményeit. Az incidens következtében egy pályabíró és egy fotós életét vesztette, tízen pedig megsérültek.

4. James Hunt

Kimi Räikkönen partimániás példaképe is forrófejűségéről volt híres, amikor a Forma-1 előtt, a juniorkategóriákban versenyzett. Már az F1-ben, a Hesketh kötelékében is voltak – mint a brit szaklap fogalmaz – ’vad momentumai’, később mégis nagyágyúvá nőtte ki magát, és 1976-ban világbajnok lett a McLarennel.

5. Riccardo Patrese

Pályafutása kezdeti szakaszában az olasz nem számított túlságosan népszerűnek, ráadásul az sem vetett rá jó fényt, hogy – bár később ugyan tisztázták a felelősség alól – neki rótták fel azt a balesetet, amelynek következtében Ronnie Peterson az 1978-as Olasz Nagydíjon életét vesztette. Patrese megítélése később sokat változott: közkedvelt személyiséggé vált, s bár vb-t nem nyert, győzni is "csak" hat ízben tudott, 256 nagydíj-indulásával olyan rekordot állított fel, amely sokáig megdönthetetlennek tűnt.

6. Michael Schumacher

Bár Schumi karrierjének kezdetéről jobbára mindenkinek az első F1-es nagydíján elért, álomszerű 7. rajtpozíció ugrik be, az Autosport a balhés pályakezdők közé sorolja a németet is. A lap megemlíti, hogy a fiatal kerpeni az elején, a Benetton pilótájaként ’számos összetört alkatrésszel és Ayrton Sennával folytatott vitáival vétette észre magát’. Később a német hét vb-címével, temérdek rekordjával az egész F1-történelem legmeghatározóbb versenyzőjévé nőtte ki magát.

+ 1. Mika Häkkinen

Noha az Autosport nem említi, az F+1 Blog szerint helye van a törő-zúzó fiatalból sikeres versenyzővé válók között Mika Häkkinennek is. Ugyan 1994 már a negyedik szezonja volt az F1-ben, a Német Nagydíj rajtjánál előidézett, 11 kiesőt hozó rajtbalhé miatt a későbbi kétszeres világbajnok mindenképpen ide kívánkozik. Ráadásul Grosjeanhoz hasonlóan a finn is egyfutamos eltiltást kapott a durva vétségért.