Túl van az első, Forma-1-es autóval teljesített métereken Szergej Szirotkin, aki 2014-ben ifjúsági rekorderként debütálhat a Sauber istállónál, ha jól alakulnak a dolgai. A nyurga ifjonc a jövő évi Orosz Nagydíj helyszínén, Szocsiban esett át a tűzkeresztségen.

Mint ismeretes, a 18. születésnapját a múlt hónap végén ünneplő pilóta annak köszönheti a lehetőséget, hogy az édesapja az egyik vezetője annak az orosz konzorciumnak, amely pénzt invesztál az anyagilag ingatag lábakon álló svájci istállóba. Szerződése már van, a versenyzéshez elengedhetetlenül szükséges Szuperlicence viszont még nincs, ráadásul egészen mostanáig nem is vezetett Forma-1-es autót.

„Ezek voltak az első métereim Forma-1-es autóval” – mondta Szirotkin, aki Szocsi jövőre debütáló aszfaltcsíkjának egy 700 méteres szakaszán tartott bemutatót az International Investment Forum elnevezésű rendezvény keretein belül. „Az első benyomásom az, hogy fantasztikus. Mókás volt vezetni ilyen sok ember előtt, főképp úgy, hogy zömmel honfitársaim voltak. Oroszország büszke lehet erre a csodálatos pályára.”

Szirotkin is, a Sauber is nagyon akarta már az első menetet, s ezért áldozatot is hoztak: az orosz a demo-futást követő utazás miatt kénytelen volt kihagyni a Formula-Renault 3.5 Le Castellet-i fordulójának pénteki edzéseit, s kihagyja a szombati időmérőt és az első futamot is. A szemtelenül fiatal pilóta – aki jövőre átadhatja a múltnak a 19 éves és 125 naposan debütáló Jaime Alguersuari ifjúsági csúcsát – október végén folytatja a Forma-1-es szárnypróbálgatásokat.

Ahhoz, hogy Szirotkin megkapja a Szuperlicencet, az FIA előírásai szerint legalább 300 kilométert kell teljesítenie F1-es autó volánja mögött. A svájci egylet sajtóértesülések szerint 15 tesztnapot tervez számára még az idei évad vége előtt, de mivel idei autót a szabályok értelmében nem használhatnak, az orosz 2011-es kocsival köröz majd, ráadásul úgy hírlik, hogy nem is egy Saubert, hanem egy Ferrarit raknak alá. A hinwilli egylet állítólag logisztikai okok miatt kölcsönöz a maranellóiaktól: mivel a teszteket egyébként is valamelyik olasz pályán tervezik lebonyolítani, álláspontjuk szerint egyszerűbb kölcsönözni egy autót a motorjaikról gondoskodó márkától, mint hajtóművet bogarászni a két évvel ezelőtti modellbe.

Mi kell a Szuperlicenchez?

Az FIA Szuperlicenc, a sokat emlegetett Forma-1-es versenyzői jogosítvány kritériumairól a Nemzetközi Sportkódex L-függelékének 5.1-es cikkelye rendelkezik. Ahhoz, hogy valaki megkaphassa az engedélyt, mindenképpen rendelkeznie kell A-kategóriás versenyző licenccel, ezen túlmenően pedig eleget kell tennie a következő feltételek valamelyikének:

a) az előző évben indult legalább három F1-es versenyen, vagy legalább 15 futamon az előző három évadban,
b) korábban rendelkezett Szuperlicenccel és állandó tesztpilótaként dolgozott valamelyik Forma-1-es csapatnál az előző évben,
c) az előző két éven belül a legjobb 3 között végzett az alábbi bajnokságok valamelyikében: F2, International F3 Trophy, GP2, GP2 Asia vagy Formula-Nippon,
d) az előző két éven belül a legjobb 4 között végzett az IndyCarban,
e) bajnoki címet nyert eme bajnokságok valamelyikében: F3 Euroseries, a brit, az olasz, a japán vagy a spanyol F3-as bajnokság,
f) az FIA megítélése szerint "rendszeresen demonstrálta kiemelkedő képességeit" együléses formulaautóval, de a c) és az e) kritériumoknak nem volt lehetősége eleget tenni. Ilyen esetekben az illetékes Forma-1-es csapatnak igazolnia kell, hogy a pilóta folyamatos versenytempóban teljesített legalább 300 kilométert egy jelenlegi F1-es versenygéppel, maximum két nap alatt, a Szuperlicenc-igénylést megelőző 90 napnál nem régebben.

Szirotkin 2010 óta versenyez autókkal, legjobb eredménye a Formula-Abarth Európa-bajnokság 2011-es bajnoki címe, valamint az Auto GP tavalyi bronzérme, így számára csakis az utolsó, f)-opció jöhet számításba.


Először a paddockban

Köztudott, hogy Szirotkin érkezésének híre felborzolta a kedélyeket a Forma-1-ben: a többség nem is feltétlenül a kora, sokkal inkább a tapasztalatlansága miatt nem nézi jó szemmel az egyébként rendkívül magabiztos, angolul jól beszélő pilóta érkezését. A Sauber persze mindent megtesz a megfelelő felkészülés érdekében: nem csak teszteket szerveznek számára, hanem a versenyekre is elviszik, részt vehet a mérnöki megbeszéléseken és a futamokat az együttes garázsából, csapatrádióval a fején kísérheti figyelemmel, így szokva a légkört.

Első ízben az utolsó európai helyszínre, Monzába hozták el Szirotkint, aki akkor járt életében először a Forma-1-es paddockban. „Hihetetlen! Azt tudtam, hogy hatalmas, precíz és csodálatos, de hogy ennyire, arra egyáltalán nem számítottam”- mondta az F+1 Blognak szemlátomást feldobottan, amikor a paddock-atmoszférával kapcsolatos első benyomásairól kérdeztük.

Meglepően éretten beszélt az orosz arról is, hogy milyen érzései vannak, amikor arról hall, hogy a Forma-1-es közvélemény a tapasztalatlanságát forszírozza és igyekeznek minél jobban rásütni a „fizetős pilóta” és a „gazdag papa kis kedvence” kínzó bélyegeit. Mint hangsúlyozta: nem tulajdonít jelentőséget a szerződtetését övező negatív visszhangoknak.

„Tudom én magam is, hogy még nem állok készen a Forma-1-re, de van egy fél évem a felkészülésre” – mondta határozottan Szirotkin. „Folytatom a versenyzést a WSR-ben, lesz néhány tesztelésem, szimulátorozhatok és mindeközben ismerkedem a csapattal, a dolgok itteni menetével. Nyugodtan mondhatom, hogy nem idegesítem magam azon, amiket beszélnek rólam. Láthattuk, hogy az utóbbi években mások is úgy kerültek be a Forma-1-be, hogy volt mögöttük anyagi támogatás. Miért zavarna ez? Az én dolgom az, hogy vezessek, jó munkát végezzek és minél jobb eredményeket érjek el. Pontosan erre törekszem.”

Szocsiban, a pénteki bemutatón jelen volt az első orosz Forma-1-es pilóta, a visszatérésre a jelek szerint mindhiába hajtó Vitalij Petrov is, akitől Szirotkin aligha remélhet jótanácsokat. A Sauber-reménység az F+1 Blognak erősen utalt rá, hogy nincsenek túlságosan jó viszonyban honfitársával: „Ismerjük egymást, köszönünk is egymásnak, de nem vagyunk barátok. Nem kaptam és nem is várok semmiféle iránymutatást tőle” – mondta Szirotkin, aki saját bevallása szerint tiszteli a jelenlegi mezőny tagjait, míg gyerekkori hőseként Michael Schumachert nevezte meg, akit – mint fogalmazott – „még én is láthattam versenyezni!”

Mi lesz Petrovval?

Noha a Magyar Nagydíj hétvégéjén meg úgy hírlett, hogy Vitalij Petrovnak esélye lehet az egyik Williams-volán megszerzésére, mégpedig a közelgő Orosz Nagydíjat népszerűsíteni szándékozó promóter pénzügyi támogatásával, Szirotkin érkezése miatt a szervezők vélhetően már nem tartják túlságosan fontosnak a korábban a Lotusnál és a Caterhamnél is megfordult „viborgi rakéta” szerepeltetését. Az orosz – aki szakított korábbi menedzserével, Okszana Kosszacsenkóval és saját maga próbálja intézni a menedzseri teendőket – Szocsiban elárulta: egyelőre nem állt be érdemi változás a helyzetében. „Vannak lehetőségeim, tárgyalok potenciális partnerekkel, de egyelőre nincs semmi konkrétum. Az kedvező számomra, hogy mindenfelé vannak csúszások és több csapat is van, amelyik még nem véglegesítette a jövő évi összeállítását” – mondta az orosz, aki megjegyezte: miután besegített a Mercedesnek a DTM moszkvai futamakor a promócióban, a csillagosoknál is kínálkozhat esélye a népszerű túraautós szériában.