Lehet, hogy Bernie Ecclestone hisztizik a 2014-ben bevezetésre kerülő új motorformula miatt, de minden jel arra utal, hogy a váltással elérhető az FIA által eredetileg kitűzött cél. A szövetség új gyártók felbukkanását remélte a motorszabályok módosításától, márpedig a jelek szerint egyre több helyen kacérkodnak az F1-es szerepvállalást gondolatával.

Ecclestone legfőbb aggodalma az 1,6 literes, V6-os, turbóval és hibrid rendszerekkel megspékelt erőforrásokkal kapcsolatban a hanghatás: „A minap Maranellóban volt alkalmam meghallgatni a régi motort és az újat is. Maga Luca di Montezemolo is elszörnyülködött a hangján, neki sem tetszett” – mondta szeptember végén az F1-főmogul a Hindustan Times című lapnak.

Megkérdőjelezhetetlen, hogy a Forma-1 marketingértékének, varázsának egyik alapköve a hang. Ugyan a mérnökök azt ígérik, hogy megvannak a módszerek az új erőforrások hanghatásának vadítására, Ecclestone aggodalmát részben jogosnak is lehet tekinteni, de úgy tűnik, hogy más hozadéka is lesz a szabályváltozásnak, mégpedig éppen az, amely miatt annak idején az FIA szorgalmazta és jóváhagyta az új specifikációjú hajtóművek bevezetését.

Bár a szövetség a gazdaságosabb működtetéssel, a környezetkímélő technológiák irányába tett fontos lépéssel indokolta a motorszabály módosításának szükségességét, valójában azt remélték, hogy a gyártók számára vonzóbbá tehetik a királykategóriát. Úgy tűnik, hogy ez be is következhet, ugyanis több autógyárról pletykálják, hogy fontolgatják a Forma-1-es szerepvállalást.

Kiemelt célpontja volt az FIA-nak a Volkswagen, amelynek érkezését évtizedek óta pletykálják, de arra mindmáig nem került sor. Legutóbb a Sauberrel hozták összefüggésbe a wolfsburgi konszernt, konkrétum azonban továbbra sincs. Van viszont egy újabb teória, amely a német szaksajtóból származik: több szakmabeli csak álcának tartja, hogy a VW égisze alá tartozó Porsche a jóelőre megtett bejelentés szerint a 2014-es Le Mans-i 24 órásra készül, s azt sejtik, hogy valójában a Forma-1-re hangolnak.

Mint ismeretes, a VW egy másik márkája, az Audi domináns a hosszú távú versenyzés világában, így a konszern szempontjából logikátlan lenne egy másik, „házi” brandet ráindítani a négykarikásokra, van azonban más érdekesség is. A Porsche – hozzáértők szerint – indokolatlanul nagy volumenű fejlesztéseket hajt végre weissachi motorsport-főhadiszállásán, ráadásul az Auto Motor und Sport szerint gyanús az is, hogy az utóbbi időben sok, Forma-1-es múlttal rendelkező szakembert szerződtettek. A lap megemlíti, hogy immáron a Porsche kötelékét erősíti a Cosworth korábbi F1-es fejlesztési igazgatója, Alex Hitzinger, valamint a Sauber két korábbi főmérnöke, Mike Krack és Urs Kuratle is.

Megjegyzi a német újság azt is, hogy a Porsche a háttérben kapcsolatban áll a McLarennel, ugyanis egy nemrégiben létrejött megállapodás szerint a gyár pilótái használhatják majd a wokingi gyártó ultramodern szimulátorát. Nem feltétlenül kell összeesküvés-mániásnak lenni ahhoz, hogy felmerüljön a kérdés: mivel a McLaren 1983 és 1987 között sikeresen szerepelt a Forma-1-ben a Porsche TAG fedőnevű erőforrásaival, nem lehet-e, hogy épp a régi kapcsolat felújításának előkészületei zajlanak? A Williamsnek érdemi haszna származott a legendás Renault-korszak felelevenítéséből, ráadásul a wokingiaknak jövőre már teljes árat kell fizetnie az eddig viszonylag olcsón megkapott Mercedes-erőforrásokért…

Nem a Porsche az egyetlen márka, amelynek oldalán a McLaren nosztalgiázhatna, újra felmerült ugyanis a 2008 végén, dicstelenül távozó Honda visszatérésének lehetősége is. 2011 végén egyszer már elterjedt, hogy a japánok morfondíroznak az F1-en, s immáron egy magas rangú szakvezető is elismerte, hogy ez bekövetkezhet.

„Személy szerint jómagam imádom a versenyzést, az F1 azonban óriási elkötelezettséget és áldozatvállalást igényel. Tény, hogy figyeljük a dolgok alakulását és reméljük, hogy egy napon újra a részesei lehetünk. Nem hinném, hogy ez azonnal bekövetkezik, de van esély arra, hogy a szabályok úgy változnak, hogy az számunkra is kedvező legyen. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a regulákat, s amennyiben lehetőség kínálkozik, valóban szép lenne visszatérni” – nyilatkozta a kutatási-fejlesztési részleget irányító Yoshiharu Yamamoto az Autocar című brit szaklapnak, amely sietve meg is jegyezte: a kis hengerűrtartalmú turbós erőforrások irányvonala épp kapóra jönne a Hondának a közúti autózás világában is.

Mindenképpen említést érdemel a Toyota is: az F1-ből 2009 végén, 8 sikertelen szezon után távozó gyártó idén tért vissza a hosszú távú versenyzés világába egy remek hibrid versenygéppel, s bár kínosan ügyelnek arra, hogy pletyka szintjén is mellőzzék a Forma-1-et, mint lehetőséget, nem lehet szemet hunyni afelett, hogy annak idején éppen így kerültek a száguldó cirkuszba. Az autógyártó óriáscég kedvét az hozta meg az első Forma-1-es projekthez, hogy a ’90-es évek végén gyári csapatot verbuváltak a Le Mans-i 24 órás futamra…