Három generáció, egy téma: a Túraautó Világbajnokság (WTCC) valenciai tesztelésén az F+1 Blog három ex-Forma-1-es versenyzőt kérdezett arról, hogy milyennek látják az autósport királykategóriáját a nagy megújulás után. Nem meglepő módon mindhárman az üzemanyaglimittől viszolyognak a leginkább…
Legyen szó bármilyen versenyszériáról, a rajongók számára mindig roppant fontos a versenyautók külleme és hangja, ugyanakkor a másik oldalon, a versenyzőknél ez általában keveset nyom a latba. „Mindegy hogy néz ki, csak gyors, versenyképes legyen!” – szól a pilóták által minduntalan ismételgetett mondás, s ehhez még úgy is tartják magukat, hogy idén a mérnökök sem vitatják: az idei autók zöme valóban csúf a korábbiakhoz képest.
Minden idők legkomolyabb szabálymódosítási csomagjának számos vitatott eleme van, s bár az ausztráliai nyitóverseny után a vártnál jóval kevesebben panaszkodtak a felhasználható üzemanyag-mennyiség korlátozására, Jacques Laffite, Gabriele Tarquini és Tiago Monteiro az F+1 Blog érdeklődésére egybehangzóan mondta ki: ez a regula az, aminek semmi keresnivalója a királykategóriában.
Jacques Laffite
Laffite - aki 1974 és 1986 között 176 nagydíjon vett részt, 6 győzelmet és 7 pole pozíciót szerzett - viszonylag toleráns véleménnyel van a nagy Forma-1-es reformról: „Bár van televíziós munkám, ami a Forma-1-hez köthető, Melbourne-ben nem voltam ott, így csak a közvetítésben látottak alapján tudok véleményt alkotni” – mondta a franciáknál nagy tiszteletnek örvendő, 70 esztendős ex-pilóta. „Az biztos, hogy míg a WTCC-autók hangja jóval erőteljesebb lett az idei évre, addig a Forma-1-ben csökkent a zajszint. Ez nem feltétlenül előnyös, de talán megszokható. Sokkal aggasztóbb viszont az üzemanyag-fogyasztás korlátozása. Ezt nem tartom jó ötletnek, szerintem a versenyzők sincsenek odáig érte, de majd meglátjuk, hogy mi sül ki az egész csomagból. Így most van esély arra, hogy tartósan felkavarodnak az erőviszonyok.”
Tiago Monteiro
Monteiro, a Honda gyári WTCC-csapatának pilótája, a portugál Forma-1-es közvetítések szakkommentátora sem lelkesedik az üzemanyaglimitért, de a luzitán bízik benne, hogy a versenyek így is izgalmasak lesznek: „Jómagam azon a véleményen vagyok, hogy az új szabályok rendkívül komoly kihívás elé állítanak mindenkit. Tudom, hogy nem mindenkinek tetszenek az idei autók, de személy szerint nekem a többségük vizuálisan is bejön. Az új szabályok zömével sincs bajom, azt viszont meg kell jegyeznem, hogy szerintem túlságosan nagy figyelmet szentelnek az üzemanyag-fogyasztás korlátozásának. Ennek a megbízhatósági versenyzés világában a helye, a Forma-1-nek a maximális teljesítményről kell szólnia. Annyi haszna mindenkiképpen van a megújulásnak, hogy újból kell kezdeni az egészet és más megközelítést, másféle gondolkodást kell alkalmazni. Nagyon bízom benne, hogy láthatunk majd izgalmas futamokat” – fogalmazott a Jordan és a Midland színeiben 2005-ben és 2006-ban összesen 37 futamon induló, az emlékezetes indianapolisi hatautós futamon elért 3. helyezésével egy dobogós helyezést is jegyző pilóta.
Sokkal keményebb véleményt fogalmazott meg az új Forma-1-ről a másik gyári WTCC-s Honda Civic pilótája, Gabriele Tarquini. A szókimondó olasz egyáltalán nem lelkes, s neki nem csak az üzemanyag-spórolással van problémája.
Tarquini aggasztónak találja a helyzetet...
„Új szabályok vannak, mindenki a nulláról indult. Ez mindent felkavart, nem igazán lehet tudni, hogy mi lesz belőle. A hangot hozzám hasonlóan az emberek 99 százaléka utálja, és nem tetszik a túl sok elektronika sem, mert emiatt az emberek nem is igazán értik, hogy mi történik. Gyakran előfordul, hogy én magam sem értem, pedig versenyeztem a Forma-1-ben és az olasz tévé közvetítésein is dolgoztam korábban. Ezek az elektronikus rendszerek borzalmasan összetettek, honnan is értenék a rajongók a működésüket? Tiszta őrültségnek tartom a felhasználható üzemanyagmennyiségre vonatkozó korlátozást is. Az jó, hogy vannak ilyen irányú fejlesztések, de ezeknek a megbízhatósági versenyzés világában lenne a helye, ráadásul számos más olyan kategória is van, ahol lehetne fejleszteni ezeket. A Forma-1-ben ennek szerintem semmi keresnivalója, mert a versenyeknek nem lenne szabad arról szólnia, hogy vissza kell fognod magad az üzemanyagfogyasztás miatt” – mondta a Forma-1-ben 1987 és 1995 között szerepelt talján, aki 79 nagydíjon próbálkozott az Osella, a Coloni, a First, az AGS, a Fondmetal és Tyrrell kötelékében, de a rajtrácsig csak 38 alkalommal jutott el.
Az FIA legidősebb világbajnoka – Tarquini 2009-ben 47 évesen és 266 napos korában diadalmaskodott a WTCC-ben, egy Seat volánja mögött – egyúttal figyelmeztet: az üzemanyag-korlátozásról szóló regula miatt könnyen előfordulhat, hogy a Forma-1 túlságosan unalmassá válik.
„A megbízhatósági versenyeket sokan azért nem szeretik, mert hosszúak és nem túlságosan izgalmasak. A Le Mans-i 24 órás futamot leszámítva én sem kedvelem ezeket, mert 6 vagy 10 óráig is tarthatnak, különösebb izgalmak nélkül. Ez a veszély fenyegeti a Forma-1-et is, mert egy futam nagyjából két órán át tart, ami borzalmasan unalmas tud lenni, ha az üzemanyagspórolásról szól” – mondta az olasz veterán.