Barcelonába fejlesztési csomaggal érkezik a 2019-es idény totális kudarcát produkáló Williams istálló, ám könnyen előfordulhat, hogy ez a pakk lesz az utolsó, amelyet az FW42 típusjelű szörnyszülötthöz készítenek. A nagy múltú alakulat történelmi mélyponton van, ami sem az újonc George Russellnek, sem a nagy visszatérő Robert Kubicának nem tesz jót: vajon hogyan élik meg ők a krízist?
Szezonbeli első fejlesztési csomagjával érkezik a Williams a jövő hétvégén esedékes Spanyol Nagydíjra. Az egykoron szebb napokat is megélt formációnál készülő újítások az FW42 kódjelű autó nem létező versenyképességét hivatottak javítani, ám paddock-pletykák valószínűsítik, hogy ez lesz a grove-i csapat idei utolsó kapálózása. Megerősítés ezzel kapcsolatban persze nincs, de vannak, akik tudni vélik: Claire Williams és a gárda vezetése belátta, hogy jelenleg reménytelen a helyzet, ezért – hacsak a barcelonai csomag nem változtat érdemben a helyzeten – inkább a 2020-as idényre kezdenek összpontosítani. Még úgy is, hogy a szezon javarésze még hátravan…
„Nem egy teljes fejlesztési csomag lesz, de több területet is érint majd, például az aerodinamikát és a fékeket. Arra mindenképpen jó lesz, hogy megmutatkozik majd, mely területekre kell összpontosítanunk. Ennek köszönhetően közelebb kerülhetünk majd annak megértéséhez is, hogy van-e bármiféle reményünk a szezon hátralevő részére vagy nincs” – árulta el az újításokról George Russell egy bakui sajtóbeszélgetésen, ahol jelen volt az F+1 Blog is. A brit pilóta szavai nem zárják ki annak lehetőségét, hogy a különítmény valóban vált és már a szezon európai szakaszának startja után elkezdenek a következő évre szánt autóra összpontosítani.
A Williams idei kálváriája jól ismert: már jóval az autóbemutatók kezdete előtt magyarázkodtak, az FW42 nem is készült el időre, a mélyrepülés egyik felelőseként jegyzett Paddy Lowe kvázi-menesztése óta pedig igazi technikai vezető nélkül próbálnak helytállni, vajmi kevés sikerrel. A fehér-babakék színbe öltöztetett autók olyannyira lassúak, hogy rendre a mezőny végén poroszkálnak és a középmezőny legalsó régiója is elérhetetlen távolságban van tőlük. Semmi kétség, a körülmények nem ideálisak a két pilóta számára, hiszen Russell például az elmúlt két évben bajnok volt a GP3-ban és az F2-ben, így a közvélemény szerint az első F1-es évére jobb lehetőséget érdemelt volna a Mercedes által patronált tehetség.
„Nem ez az első roppant nehéz szezonom. Nagyon nehéz volt az utolsó gokartos idényem, az F3-as időszakom sem volt tökéletes, tehát volt már néhány jó kis karakterépítő idényem, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy olyan versenyző legyek, amilyen jelenleg vagyok. Ez még akár előnyt is jelenthet, hiszen amikor minden tökéletesen alakul a karriered során, a végén a nehézségeket képtelen vagy kezelni. Nekem kijutott a nehézségekből, így szerencsére nem új számomra az, amiben most vagyok” – mondta Russell azzal kapcsolatban, hogy éli meg a Williamsnél tapasztalt borzalmas helyzetet.
A 21 éves pilóta elárulta, hogy a mezőny legvégén, tönkreverve is meg lehet találni a megfelelő motivációt: „Őszintén szólva ez egy kihívás, amelyet élvezek, mert most teljesen más szerepben vagyok, teljesen más a feladatom. A megfelelő irányba kell terelnem a csapatot, meg kell mutatnom nekik, hogy milyen irányba haladjunk. Úgy érzem, hogy komoly a felelősségem, mert meg kell próbálnunk változtatni a csapat helyzetén, a Williamsnek ugyanis vissza kell térnie oda, ahová tartozik. Ezt a feladatot nagyon élvezem, de sajnos ez nem egy gyors folyamat, ami egyik a napról a másikra megtörténik. Ehhez időre van szükség” – fogalmazott a szigetországi reménység, akit Mercedes-juniorként a bajnokcsapat vezére, Toto Wolff is mentorál, s mint az F+1 Blog érdeklődésére elárulta: „Totóval nagyon közel állunk egymáshoz és mindig igyekszik segíteni nekem, mindig számíthatok a jótanácsaira. Igyekszik irányt mutatni nekem azzal kapcsolatban, hogyan hozzam ki a legtöbbet ebből a helyzetből!”
Szorít a cipő Kubica számára is, aki elképzelhetetlenül sok viszontagságot követően, 2010 óta első ízben kapott lehetőséget arra, hogy versenyezzen. Az egyszeres futamgyőztes lengyel megjárta a hadak útját, amíg eljutott a rajtrácsig: a hozzá közel állók elmondása alapján, illetve a paddockban járva-kelve is jól látható, hogy a pocsék helyzet megviseli a pilótát, aki ennek ellenére rendre igyekszik hangsúlyozni, örül, hogy egyáltalán a mezőny tagja lehet.
„Lehet, hogy furcsán hangzik, de élvezem, hogy visszatértem” – mondta a napokban Kubica. „Boldog vagyok, hogy segíthetek, és szívesen teszem hozzá a magamét, ha erre kérnek. Lehet, hogy ez azért van, mert sokáig voltam távol. Tudom, hogy szenvedünk és lassúak vagyunk, a versenyek pedig gyötrelmesek így, de mégis élvezem. El kell fogadni ezt a helyzetet és reagálni kell rá. Néha a legnehezebb szituációkban is meg lehet találni a pozitívumot, habár ez a legtöbb ember számára nem egyszerű. Sokat tanultam és versenyzőként is jobb vagyok. Most meg kell próbálnom javítani a saját teljesítményemen, ehhez viszont jó lenne, ha kevesebb dolog miatt kellene aggodalmaskodni. Ha így lenne, nagyobb lenne a komfortérzetem és jobban tudnék a teljesítményre összpontosítani. Ez az, amire igazán szükségünk lenne.”
Az európai start előtt a Williams az egyetlen csapat, amely még egyszer sem volt eredményes. Legjobb eredményként Russell két 15., Kubica pedig 16. helyezést tud felmutatni.