Noha az érdeklődés középpontjában már a Hungaroring áll, több tekintetben is érdemes visszatérni a múlt hétvégi Német Nagydíjra. Például azért, mert épp 20 éve annak az emlékezetes boxutcai tűznek, amely Jos Verstappen Benettonján ütött ki: a holland ott volt a Hockenheimringen, ahol az F+1 Blog kérésére felelevenítette azt a néhány emlékezetes másodpercet és beszélt arról is, hogy milyen érzés ex-pilótaként egy F1-be igyekvő tehetség édesapjának lenni.
Johannes Franciscus Verstappen - Jos, vagy ahogyan a rajongói becézték annak idején becézték, „Jos the Boss” – furcsa fazon. Rajongói imádták a szabadszájúsága és szélvészgyorsasága miatt, a nagy áttörést azonban sohasem sikerült elérnie, amelyben minden bizonnyal fontos szerepe volt annak is, hogy rosszkor volt rossz időben: 1994-ben Michael Schumacher mellett debütált a Benettonnál, az első vb-címét abban az idényben szerző, később további hat titulus begyűjtő világbajnok mellett nem sok lapot osztottak neki és - legalábis részben - ez meg is pecsételte a sorsát.
2003-as visszavonulásáig Verstappen 106 nagydíjon állt rajthoz, ám a Benetton után képtelen volt kimászni a fizetős pilóták kínzó skatulyájából és csak olyan gárdáknál kapott lehetőséget, mint a Simtek, a Footwork, a Tyrrell, a Stewart, az Arrows és a Minardi. Az ominózus ’94-es szezonra és a németalföldire gondolva a jó emlékezetű rajongóknak két dolog ugrik be: az, hogy a Német Nagydíj 15. körében a boxban üzemanyag fröccsent a Benettonra, amely elképesztő tűzesethez vezetett, illetve arra, hogy két héttel a pörkölődés után a pilóta – pályafutása során először – dobogóra állhatott a Magyar Nagydíjon elért 3. helyezés után.
„Őszintén szólva abban a bizonyos pillanatban fogalmam sem volt arról, hogy mi történik körülöttem” – elevenítette fel a 20 évvel ezelőtti, hockenheimi eseményeket az F+1 Blog kérdésére a 42 esztendős ex-pilóta. „Egyik pillanatról a másikra minden elsötétült előttem, aztán jött egy elképesztő hőhullám és nem kaptam levegőt. Próbáltam kikászálódni, amilyen gyorsan csak lehet és ez szerencsére sikerült is. Sokan kérdezik tőlem, hogy amikor Hockenheimbe jövök, van-e bennem valamiféle borzongás, de nyugodtan mondhatom, hogy nincs.”
Azzal kapcsolatban, hogy a sokkoló tűzeset után két héttel milyen érzés volt dobogóra állni a Hungaroringen, Verstappen csak annyit felelt, hogy „remek”, majd megjegyezte, hogy a mogyoródi pályát nem csak a dobogós helyezés miatt tartotta kedvencének karrierje hátralevő részében: „Mindig imádtam azt a pályát, mert kanyargós, technikás és komoly megterhelést jelentő helyszín. Nekem az utolsó kanyar volt ott a kedvencem, illetve a gyors, tempós 4-es. Azért is szerettem Magyarországra járni, mert mindig nagyon kedvesek voltak az emberek!”
Verstappen azok táborába tartozik, akik nem lelkesednek a jelenlegi hanghatásért: „Nincs gondom a sportág jelenével, talán csak a hang az, amelyen kéne változtatni valamit. A kvalifikációt kint néztem a pálya szélén és szerintem nyugodtan, zavartalanul tudtam volna telefonálni is, amely néhány éve elképzelhetetlen lett volna. Sokan mondták az év elején azt is, hogy a versenyzők dolga mostantól túlságosan összetett lesz. A versenyzők feladata összetett volt már az én időmben is és most is az, de valójában nem csak vezetés, vagy a különféle rendszerek menet közbeni működtetése miatt, hanem sokkal inkább azért, mert elképesztő nyomás alatt kell teljesíteni” – fogalmazott a holland.
Verstappen nem véletlenül tűnt fel ismét a Forma-1 környékén, a németalföldi ugyanis manapság 16 esztendős fiát, Maxot menedzseli, aki jelenleg az F3 Euroseries-ben vetélkedik, egyre jobb eredményekkel. A szériában idén feltűnt versenyző sorra aratja a győzelmeket az egyik legfontosabb utánpótlás-géposztályban, ahol jelenleg a ponttáblázat 2. helyét birtokolja.
A holland sajtó biztosra veszi, hogy Max Verstappen rövidesen a Forma-1-es mezőny tagja lesz, s a honfitárs újságíróknak az édesapa is megerősítette a napokban, hogy több gárda is érdeklődik csemetéje iránt. Az F+1 Blognak „Joske” nem elbizakodottan beszélt a kilátásokról, ugyanakkor megjegyezte: a jelenlegi szerepkörét sokkal jobban élvezi, mint annak idején a versenyzést.
„Azt nem tudnám megmondani, hogy Maxot mikor láthatjuk a Forma-1-ben. Manapság nem könnyű bekerülni a mezőnybe, de jómagam mindig azt mondtam, hogy amennyiben elég jó vagy, előbb vagy utóbb megkapod a lehetőséget. Majd meglátjuk. Egy versenyző édesapjának lenni egyébként rendkívül izgalmas, szerintem sokkal-sokkal izgalmasabb, mint versenyezni” – fogalmazott az idősebb Verstappen.
Továbbra sem beszél a '94-es Benetton-háttéreseményekről Noha annak idején Michael Schumacher és Verstappen állítólag jó barátságot ápoltak, s egy időben az a hír járta, hogy Schuminak a holland a legjobb cimborája a versenyzők közül, 2011 februárjában a németalföldi hatalmas meglepetésre egy interjúban azt állította: tudott arról, hogy 1994-ben Schumacher Benettonjának szinte minden porcikája szabálytalan volt. A nagy port kavaró nyilatkozata után Verstappen visszakozott és cáfolt, azóta pedig nem hajlandó a témáról beszélni. „No komment” – mondta több újságírónak is Hockenheimben, amikor az ominózus ’94-es Benetton-ügyekről próbálták faggatni. |