F1 Forma-1 Louis Camilleri Ferrari Spanyol Nagydíj 2019 John Elkann Maurizio Arrivabene
Mi mást tehetne a Ferrari vezérigazgatója, Louis Camilleri a katasztrofális szezonkezdet után, minthogy magyarázkodik? Az olaszok vezére szerint nincs pánik, a kétnapos barcelonai teszt pedig gyógyírt hozhat a rejtélyes gondokra, igaz, azt is elismerte: gyaníthatóan Monacóban sem lesz komoly esélye a vörösöknek a domináns Mercedes ellen.

 

Louis Camilleri, a Ferrari vezérigazgatója boldogan, vigyorogva parolázott múlt vasárnap a Spanyol Nagydíj rajtrácsán, majd olyan gyorsan eltűnt a helyszínről, mint a kámfor. Úgy tudni, a futam végét sem várta meg, így megúszta az olasz sajtó attakját azután, hogy az aero- és motorújításokkal felvértezett Scuderia immáron nemcsak a zsinórban ötödik győzelmét arató Mercedestől szenvedett vereséget, hanem a Red Bull-Hondától is.

F1 Forma-1 Louis Camilleri Ferrari Spanyol Nagydíj 2019 John Elkann Maurizio Arrivabene
A barcelonai rajt előtt még jókedve volt Camillerinek...


Ahogyan arra számítani lehetett, a talján lapok nekirontottak a maranellói csapatnak: a vb-t – más országok sajtóorgánumaival és a szakmával együtt – odaítélték a címvédő formációnak, egyúttal kikiáltották, hogy a paripás alakulatnál rég nem látott krízishelyzet van. Noha az új csapatfőnök, a technikai igazgatói státuszból az idei évre előléptetett Mattia Binotto is elismerte a futam után, hogy lehetnek gondok az előszezonban még szárnyaló, a nyitány óta viszont lelombozó teljesítményt nyújtó SF90 típusjelű autóval, Camilleri próbálja megnyugtatni a közvéleményt. Sejthetően nem túl sok sikerrel…

„Nincs pánik. Az én dolgom az, hogy elejét vegyem a pletykáknak, így itt az ideje, hogy le is zárjuk ezt a témát” – idézte a vállalat vezérigazgatóját a Gazzetta dello Sport című lap. Camilleri kiállt a helyzettel láthatóan nehezen (vagy inkább sehogyan sem) kezelő Binotto mellett, aki elmondása szerint továbbra is teljes bizalmat élvez: „Biztos vagyok benne, hogy meg fogja találni a megoldást!”

F1 Forma-1 Louis Camilleri Ferrari Spanyol Nagydíj 2019 John Elkann Maurizio Arrivabene
Nincs pánik - állítja a vezérigazgató

Amilyen jelentős a Ferrari lemaradása, nehéz elképzelni, hogy egy kétnapos szezonközi teszt bármin is érdemben változtat, ám a vezérigazgató hangsúlyozta: sokat várnak a Spanyol Nagydíjat követő kétnapos barcelonai gyakorlás tapasztalataitól. „Hiszek abban, hogy hamar magunkra találunk. Nincs kristálygömböm, így nem tudom megmondani, hogy mikorra lesz meg a megoldás, de biztos vagyok benne, hogy ez a kétnapos teszt komoly segítség számunkra” – fogalmazott Camilleri, akinek szavai inkább hatnak szánalmasnak, mint lelkesítőnek vagy optimistának. Pláne annak fényében, hogy a vezér azt is elismerte, hogy Monacóra sem lehetnek vérmes reményeik: „Sok a szűk és lassú kanyar, az egész pálya hasonló a barcelonai harmadik szektorhoz, ahol egész hétvégén komoly gondjaink voltak…” – idézte a sportlap a márka vezetőjét.

A helyzet immáron odáig fajult, hogy a tifosi joggal teheti fel a kérdést: van-e létjogosultsága azoknak a menedzsmentbeli változásoknak, amelyet a Ferrarinál Sergio Marchionne tavalyi halála után foganatosítottak? Az elhunyt elnök helyére John Elkann lépett, a vezérigazgatói széket Camilleri kapta meg, a csapatfőnöki poszton pedig – a pletykák szerint erős belső torzsalkodás után – Binotto váltotta fel Maurizio Arrivabenét. Ugyan a felsővezetői jelenlét erősödött a nagydíjakon, hiszen míg Marchionne vagy elődje, Luca di Montezemolo csak elvétve tűnt fel a futamokon, addig a jelenlegi vezérek közül valaki mindig jelen van az idei versenyeken, de hangulat érezhetően oldottabb. Camilleri az évad elején fel is hívta rá a figyelmet, hogy a menedzsment a korábbiaktól eltérő filozófia mentén igyekszik irányítani, a múltban sokszor túlpolitizáltnak tartott, a versenyzőkre és az egész csapatra komoly nyomást helyező irányvonal helyett békésebb mederben próbálják visszavezetni a sikerek útjára a legendás alakulatot.

F1 Forma-1 Louis Camilleri Ferrari Spanyol Nagydíj 2019 John Elkann Maurizio Arrivabene
Elkann tanácsot kért Ross Branwtól a bakui rajtrácson?


Az eddigi eredmények alapján úgy tűnik, hogy a békésebb menedzsment-irányzat alatt a vörösök még távolabb kerültek a hőn áhított diadaloktól, mint eddig bármikor. Egyes rossznyelvek a paddockban máris a ’80-as években látott, lehangolóan teljesítő Scuderiához hasonlítják a jelenlegi Ferrarit, feszegetve azt is, hogy milyen szerepük van a jelenlegi vezéreknek a drasztikus visszalépésben. Vannak, akik máris visszasírják Arrivabenét, akinek ha valamikor, hát most lenne lehetősége arra, hogy legalább verbális revansot vegyen a menesztéséért, mégsem teszi. A belső hatalmi harcot Binottóval szemben elveszítő olasz a barcelonai kudarc után megszólalt, ám bírálat helyett inkább türelemre intett és a Ferrari támogatására szólította fel a szurkolókat.

„Az idei bajnokság borzalmasan hosszú és most türelemre van szükség. Jómagam úgy döntöttem, hogy inkább csendben maradok, de ha mondanom kellene valamit, azt mondanám, hogy támogatnunk kell az egész csapatot. Könnyű szurkolni akkor, amikor győzelem van, de bízom benne, hogy a szurkolók kiállnak a Ferrari mellett ebben a nehéz helyzetben is” – fogalmazott az Sky Italiának nyilatkozva Arrivabene, aki igyekezett azt a látszatot kelteni, hogy nincs benne sértettség a menesztése miatt: „A Ferrari egy olyan család, amelytől nagyon sokat kaptam, és annyira elköteleztem magam mellettük, amennyire csak lehet. Ennek a családnak mindig a része maradok!”

Öt forduló után a Ferrari 121 ponttal áll a konstruktőri tabella 2. helyén: az éllovas Mercedestől máris 96 ponttal vannak lemaradva, míg az üldöző Red Bullt 34 egységgel előzik meg.