Toto Wolff, az új Mercedes-főguru melbourne-i kijelentése alapján szinte biztosra vehetjük, hogy a gondoltnál is nagyobb a McLaren-Honda konstelláció újbóli megjelenésének esélye. A brit csapat persze cáfol – mást nem is nagyon lehet várni…

Pletyka szintjén először két éve lehetett hallani arról, hogy a japánok a wokingi egylet motorpartnereként visszatérnek az F1-be, de akkor még hihetetlennek tűnhetett a feltételezés. A gyártó nem sokkal korábban, 2008 végén távozott, ráadásul nem túl jó szájízzel, így valóban nehezen volt elképzelhető az újbóli színre lépés.

Néhány nappal ezelőtt az Autosport című brit szaklap spendírozta meg újra a McLaren-Honda együttműködést, mégpedig Honda-közeli forrásokra hivatkozva. Bár a brit csapat szerződése 2015-ig érvényes a Mercedesszel, s a hivatalos kommunikáció szerint ki is akarják tölteni azt, a pletykák által emlegetett forgatókönyv alapján a gárda valójában 2015-től már a Honda egységeivel szeretne futni. A közvélemény talán még mindig nosztalgiázással átszőtt fantáziálásnak titulálja a teóriát, Wolff szombati, melbourne-i kommentárja arra utal, hogy jóval többről van szó.

„Nem vagyok biztos a megállapodásukban, ezért továbbra is tárgyalunk velük és bízom benne, hogy 2014 után is együttműködhetünk” – nyilatkozta a Mercedes sportigazgatója, amikor az Ausztrál Nagydíj helyszínén a McLaren és a Honda esetleges kooperációjáról kérdezték. „Ha ez nem jön össze, akkor kulcsfontosságú lesz, hogy bebiztosítsuk a saját szellemi termékünket. Profik vagyunk mindannyian, így megfelelő szerződést kell kötnünk, amely rendelkezik a technológiai transzferről is. Oda kell figyelnünk erre. Jelenleg optimista vagyok és bízom a szerződés meghosszabbításában.”

Ha a csillagos márka sportszakmai vezére a gyártó technológiája, annak esetleges lemásolása miatt aggodalmaskodik, akkor nyilvánvalóan komoly alapja lehet a Honda-híreszteléseknek. Aggódni pedig – ha tényleg úgy alakul a menetrend, ahogyan rebesgetik – van miért: a 2014-es évad kiváló lehetőséget biztosítana arra, hogy a McLaren átjátssza a Mercedes új, 1,6 literes, V6-os, turbós erőforrásával kapcsolatos tapasztalatokat a Hondának. Az csak rátesz egy lapáttal a történet izgalmaira, hogy egyes források, például az általában jól informált Auto Motor und Sport című német szaklap szerint a japán gyártó mérnökei máris (!) ott vannak a brit csapat főhadiszállásán és javában dolgoznak az együttműködés előkészületein.

Bár a jelek egyre gyanúsabbak, a téma egyre forróbb, Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke a formula1.com-nak adott szombati interjújában megpróbálta lehűteni a kedélyeket – valószínűleg kevés sikerrel. A portál nekiszegezte a 2015-ös szezonnal és a Hondával kapcsolatos kérdést a szakvezetőnek, aki – nevetve - így válaszolt: „Kétségeim vannak efelől. Itt bizony bele akarnak rángatni valamibe! Mint mondtam korábban, nem szerepel ilyesmi a terveink között.” Ha svindlire, ha csak szimpla váltásra készülnek, a csapatvezető aligha tehetett mást azon kívül, hogy cáfolt…

A McLaren-Honda együttműködés újjáéledését forszírozók egyébként hangsúlyozzák, hogy a japánok a múlt miatt ragaszkodnak a britekhez, ami egyáltalán nem csoda. A gyártó 1983 és 1992 között motorszállítóként volt jelen az F1-ben: ezen időszak alatt dolgoztak a Spirit, a Williams, a Lotus és a Tyrrell istállókkal is, azonban a legzajosabb sikereket a McLaren partnereként aratták. 1988 és 1991 között négy egyéni- és konstruktőri vb-címet nyertek együtt: ’88-ban – amikor 16 futamból 15-öt megnyertek – Ayrton Sennával diadalmaskodtak, a következő idényben Alain Prost bizonyult a legjobbnak, majd újabb két vb-címmel Senna következett.