Folyamatosan csökken, de még mindig van lemaradása a Hondának az F1 jelenlegi csúcserőforrásához, a Ferrarihoz képest – jelentette ki az F+1 Blog érdeklődésére a Japán Nagydíj hétvégéjén a gyártó versenyzésért felelős igazgatója, Masashi Yamamoto, akitől megtudtuk azt is, hogy bár megvan az érdeklődés, továbbra sincs lehetőségük újabb csapattal bővíteni az ügyfélkört.

 

Elmaradtak a remélt jó eredmények a hazai futamon, ennek ellenére a japán szurkolók igazi Honda-fiesztává varázsolták a Japán Nagydíjat, amelyre – mint arról korábban beszámoltunk –a Spielbergben született első jelenkori Honda-diadal után valóságos rohamot indítottak a jegyekért. A legjobb pozícióban meglepetésre Alexander Albon végzett, aki a 4. helyen futott be a Red Bullal, de a szenvedélyes japán drukkereket cseppet sem zavarta, hogy nincs érdekeltségük a dobogón: ünnepelték a Hondát, amely a sportrészleget irányító Masashi Yamamoto szerint is feljövőben van.

„Megállás nélkül dolgozunk azon, hogy minél előbb az élmezőny tagjai lehessünk” – mondta a sportszakmai vezető az F+1 Blognak Suzukában, ahol a Casio Edifice révén voltunk jelen. „Hogy hol tartunk most? A konkrét számadatokról senki nem beszél szívesen, így mi sem tesszük. Maradjunk annyiban, hogy a jelenlegi legerősebb motortól, a Ferrariétól nagyságrendileg 20-25 lóerővel lehetünk elmaradva jelenleg.”

Yamamoto szavai alapján igaz lehet a paddock-teória, amely szerint a Honda a hierarchiában már a 3. helyen áll a Ferrari és a Mercedes mögött, a Renault előtt. Emlékezetes: nem is olyan régen a japánokon élcelődött az egész világ, amikor a McLaren partnereként katasztrofális teljesítményt nyújtottak a visszatérésük utáni első három évben. Semmi kétség: a közegváltás jót tett nekik, a Toro Rossóval töltött tavalyi szezon, valamint a Red Bull nagyobbik csapatának idei csatlakozása alaposan megnyomta fejlődési görbét. A sportigazgató elismeri, hogy az energiaitalos vállalat csapatai nagyon jó partnerek, ugyanakkor hangsúlyozta: a Honda szekértáborán belül is komoly erők mozdultak meg az előrelépés érdekében.

„Nem csak az F1-es részleg, hanem a Honda vállalatcsoporton belüli, más területeken működő, különféle divíziókat is bevontuk a munkában. Ők is nagyon sokat tettek az utóbbi időben annak érdekében, hogy javuljon a teljesítményünk. A segítségükkel hozzájárultak ahhoz, hogy felgyorsuljanak a dolgok és az eddigieknél nagyobb léptékben javuljon a teljesítményünk” – fogalmazott Yamamoto.


A Red Bull-Honda konstelláció jelenleg 2 győzelemnél tart idén: a Yamamoto szerint is a korona gyémántjának tartott Max Verstappen révén diadalmaskodtak Spielbergben és a hockenheimi káoszfutamon, míg Suzukát a Mexikói Nagydíj követi, amelynek a Red Bull és a holland pilóta igazi specialistája, hiszen az előző két évben még a satnya Renault-erőforrással sem találtak legyőzőre a közép-amerikai magaslaton. Helmut Marko, az osztrák vállalat sportszakmai tanácsadója rendíthetetlenül ismételgeti, hogy az idei évre öt győzelem a cél: a hátralevő négy futamból Mexikó ígérkezik a legjobb sansznak, de ha behúznák az ottani győzelmet, a megcélzott mennyiség még akkor is eléggé távolinak tűnne.

Yamamoto jóval visszafogottabb Markonál, ugyanakkor szerinte osztrák kollégája ösztökélni, motiválni próbál mindenkit a kijelentéseivel: „Úgy gondoljuk, hogy azért ismételgeti egyfolytában, mert tavaly négy ízben győztek a Renault-val és mindenképpen szeretné, ha idén felülmúlnánk ezt. Természetesen tiszteletben tartjuk a véleményét, de azt ő is és mi is nagyon jól tudjuk, hogy a versenyzésben nem ennyire egyszerűek a dolgok. Annyi biztos, hogy a Red Bullal együtt a Honda is kőkeményen dolgozik annak érdekében, hogy újra győzzünk és nagyon reméljük, hogy lesz alkalmunk közelebb kerülni a Dr. Marko által megjelölt mennyiséghez” – fogalmazott a sportigazgató.

 

Yamamoto (jobbra) optimizmusa töretlen


Annyi bizonyos, hogy az idei szereplés eléggé jó volt ahhoz, hogy a Honda erőforrásai iránt megnövekedjen az érdeklődés. Arra a kérdésünkre, hogy érkezett-e megkeresés gyártóhoz az ügyfélkör esetleges bővítésével kapcsolatban, Yamamoto sejtelmesen megjegyezte: „Igen, történt ilyen megkeresés, ám azt sajnos nem árulhatom el, hogy jelenleg is létező csapatról van-e szó, vagy esetleg olyanról, amely még csak most készül az F1-be” – mondta a szakvezető, aki kihangsúlyozta azt is: „Sajnos nemleges választ kell adnunk az ilyen megkeresésekre, ugyanis a dolgok jelenlegi állása szerint nincs elegendő erőforrásunk ahhoz, hogy elvállaljunk egy harmadik istállót is.”

Yamamoto a könnyed beszélgetés közben bemutatta az Edifice által készített vadonatúj Honda Racing limitált kiadású karóráját is, amelynek érdekes F1-es vonatkozása van. Az új modell lünettája titán-aluminidből készült: „Ez ugyanaz az anyag, amelyből az F1-es erőforrásaink szelepei készülnek” – mondta a sportszakmai vezető, aki elárulta: személyesen is közreműködött az időmérő megalkotásában.