Továbbra is ég a Williams istálló: az idei, FW42 típusjelű autó legjobb esetben is csak az első teszt harmadik napjának délutánján gördülhet pályára, ráadásul a csapat háza tájáról egyre borúlátóbb pletykák szivárognak ki a paddockba…
Mint ismeretes, a tavaly tökutolsóként történelmi mélypontra süllyedő alakulat már múlt szombatra tervezett egy reklámfilm-forgatást, ám az FW42-es versenyautónak se híre, se hamva. Az egykoron szebb napokat megélt együttes kénytelen volt kihagyni az évad első tesztjének első két napját: úgy hírlett, hogy a késlekedés oka a külső beszállítók miatti csúszáshoz köthető, azóta viszont egyre többen állítják, hogy a valós ok tervezési hibák sokasága, amelyek miatt az autó számos részét gyakorlatilag az utolsó utáni pillanatban újra kellett tervezni és a csapat emiatt csúszott meg. Az autó első beindítását például csak vasárnap éjjel tudták megejteni.
Amit tudni lehet: a gárda tájékoztatása szerint az FW42-es várhatóan szerdán, hajnali 4-5 óra tájban érkezik majd meg a Circuit de Catalunyára, ahol legjobb esetben is csak a délutáni gyakorláson tudják majd pályára küldeni, azonban egyes felhangok szerint könnyen előfordulhat az is, hogy az első menetre csupán csütörtökön kerülhet sor. A rossz nyelvek máris arról pusmognak, hogy hiába reménykedett előrelépésben a különítmény, az FW42 olyan öszvér lesz, amellyel lehetetlen lesz elmozdulni az utolsó helyről. Ha minden igaz, a szimulációk alapján a lemaradásuk akár két másodperc is lehet, ráadásul nem az élmezőnyhöz, hanem a közvetlen riválisokhoz képest…
A brit sajtó egyébként a felfordulás okán máris a technikai részleget vezető, a múltban a McLarennél és a Mercedesnél is nagyot alkotó Paddy Lowe felelősségét firtatja. A szakember már tavaly nekilátott saját territóriumának átszervezéséhez, amely – mint láthatjuk – nem feltétlenül sikerült, így egyes feltételezések szerint az sem kizárt, hogy távoznia kell. Igaz, az eltávolítása nem is lenne olyan egyszerű, mivel Lowe nem szimplán technikai vezető a különítménynél, hanem társtulajdonos, az igazgatótanács egyik tagja. Nem csak a szakemberre nehezedik elviselhetetlen nyomás, hanem az istállót csapatfőnök-helyettesként irányító Claire Williamsre is. A legendás alapító-nagyfőnök, a csapatfőnöki tisztséget továbbra is viselő Sir Frank Williams lányát szakmai berkekben kíméletlen bírálatok sorozata érte a tavalyi mélyrepülés miatt, így már az FW42 színezetbemutatója előtt kénytelen volt magyarázkodni és cáfolni a feltételezést: nem csak a pénzkereset miatt tartják életben a csapatot, hanem fontosnak tartják az eredményeket is.
Az együttes versenyzői, a tavalyi F2-es bajnok George Russell, a visszatérésre a 2010-es évadzáró óta készülő Robert Kubica a lengyelt a pályára követelő lengyel szurkolókkal együtt ott vannak Barcelonában: jobb tennivaló híján jönnek-mennek a paddockban (Kubica bringával is tekert néhány fordulót a Circuit de Barcelona-Catalunyán) és egyelőre csak reménykedni tudnak abban, hogy rövidesen autóba ülhetnek. Szerepelt a tervek között az is, hogy a teszten legalább egy fél nap erejéig pályára hajt majd az F2-ben szereplő, frissen igazolt tesztpilóta, Nicholas Latifi is, azonban a kanadai már bejelentette, hogy biztosan nem ül autóba.
„Mivel a csapat már biztosan elveszíti az első két tesztnapot, sajnálatos módon törölnünk kellett az én gyakorlásomat. Ennek köszönhetően Robert és George több időt tölthet az autóban Melbourne előtt, most pedig csakis ez lehet a prioritás. Sajnálom, hogy így alakult, de boldog vagyok, hogy legalább ezzel segíteni tudom a csapatot” – közölte hivatalos honlapján Latifi. A csapat felső vezetése egyelőre nem adott közre nyilatkozatot arról, hogy amennyiben sikerült pályára juttatni az autót, hogyan alakul a menetrend a felkészülési időszak hátralevő részében a pilóták számára.