Előszeretettel tartja életben a Red Bull azt a mítoszt, hogy Forma-1-es versenygépeiket még mindig a tervezőzseni, Adrian Newey alkotja, ám valójában egy ideje ez már nem így van. A brit koponya “csak” a krémet adja a Milton-Keynes-ben készülő “süteményhez”...
“Időben mindig szűkösen vagyunk, de szerencsére megtanítottuk Newey-nak, hogy az első tesztnap az nem az összeállító teszt!” Néhány napja Helmut Marko ezzel a mondattal igyekezett megnyugtatni a közvéleményt azzal kapcsolatban, hogy az energiaitalos alakulat időben elkészült majd az RB15 típusjelű, immáron Honda erőforrással hajtott idei autóval. A nagyhatalmú sportszakmai vezető kommentárja egyben azt is igyekszik sugallni, hogy még mindig a brit mérnökfenomén az, aki az autó megalkotásának oroszlánrészét végzi: ez is része a legenda életben tartásának, pedig az egykoron valóban világverő járgányokat megálmodó szakembere manapság már közel sem vállal annyit, mint akárcsak néhány évvel ezelőtt.
A modernkori F1 csúcskoponyája - aki a Red Bull előtt a Williamsnél és a McLarennél is vb-győztes autókat tervezett - néhány éve tényleg beleunt az autósport királykategóriájába, és azzal kacérkodott, hogy felhagy az egésszel. Úgy hírlett akkoriban, hogy versenyzésre szabott vitorlások és utcai hiperautók tervezése foglalkoztatja a leginkább, viszont a Red Bull vezérkara semmiképpen nem akarta elveszíteni, ezért úgy határozták, hogy megpróbálkoznak a “kecske is jól lakik, a káposzta is megmarad” elvvel. Vagyis: elegendő szabadságot adnak Newey-nak, hogy más területeken is kiélhesse magát, de ugyanakkor körön belül tartják, hogy továbbra is számíthassanak a zseniális koponyára F1-es fronton. Ezt mesterien sikerült kivitelezni és a dolog néhány éve már a gyakorlatban is jól működik: a brit szakember (immáron a “technikai vezető” posztján) kedvére hódol hobbijának, az autóversenyzésnek, menedzseli a juniorkategóriákban pallérozódó fiát, Harrisont, ugyanakkor jó alaposan belemerült az Aston Martinnal közös hiperautós projektbe is. A patinás márka Valkyrie nevezetű veszedelme is Newey agyát, kezét dicséri.
De akkor hogyan működik jelenleg az autófejlesztés a Red Bullnál és mi Newey feladata? Nos, a tervezés egy másik brit, Rob Marshall feladata, míg a teljes fejlesztő stábot a Newey korábbi tisztségét viselő technikai igazgató, Pierre Wache irányítja. A francia szakember a Michelinnél kezdte F1-es pályafutását, ahonnan előbb a BMW/Sauberhez igazolt, majd 2013-ban csatlakozott jelenlegi munkaadójához, ahol főmérnökként és járműteljesítményért felelős vezető mérnökként, Newey vonzáskörzetében dolgozva remek lehetősége kínálkozott arra, hogy felkészüljön mostani tisztségére.
A Red Bullok tehát jelenleg Marshall tervei alapján, Wache felügyelete és irányítása alatt készülnek, az egészet pedig nyakon öntik a Newey-faktorral: a tehermentesített szakember időről időre áttekinti a dolgokat, csiszol itt-ott az elképzeléseken, vagyis zsenialitásának legjavát viszi bele a fejlesztésekbe, elsősorban saját szakterületén, az aerodinamika frontján. Nem többet, nem kevesebbet, csak pont annyit, amennyivel megadja azt a bizonyos csipetnyi pluszt. Mint azt szakmai források több ízben is említették már az F+1 Blognak, a Newey-Wache együttállás sok egyéb más mellett azért is szerencsés a Red Bull számára, mert míg a brit géniusz az aerodinamika hírhedt specialistája, addig a francia - részben a Michelinnél töltött éveknek köszönhetően - a futómű területén jeleskedik.
Egyelőre még nem tudni, hogy az idei alkotás mikor gördül ki az energiaitalos boszorkánykonyhából, az viszont bizonyos: továbbra is záporoznak azok a jóslatok, amelyek szerint a Red Bullra pokolian nehéz idény vár most, hogy Hondára váltanak. Az alakulat természetesen igyekszik kellő magabiztosságot sugallni ezen a fronton is: Markótól, a csapatfőnök Christian Hornertől és a két versenyzőtől, Max Verstappentől, valamint a Daniel Ricciardo helyére érkezett Pierre Gaslytól is nap mint nap hallani az optimista kommentárokat.
Az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon Wache is úgy foglalt állást az F+1 Blog érdeklődésére, hogy eltúlzottak azok a vélemények, amelyek szerint a Hondával reménytelen helyzetbe kerülnek: “Az első pillanattól azt tapasztaljuk, hogy fantasztikus a hozzáállásuk, nagyon akarják a sikert, ráadásul csodálatos az infrastruktúrájuk is. Biztos vagyok benne, hogy a közös munkának meglesz a gyümölcse” - fogalmazott érdeklődésünkre a tavalyi szezont a Mercedes és a Ferrari mögött a konstruktőri tabella 3. helyén záró technikai igazgatója.