Jules Bianchi óta először adott állandó pilótát a Forma-1-es mezőnynek a Ferrari tehetséggondozó programja, a Driver Academy: a maranellói márka legújabb portékája épp a tragikus körülmények között elhunyt francia versenyző keresztfia, Charles Leclerc, aki a Saubernél bontogatja szárnyait. Mivel sokan máris Kimi Räikkönen helyének fő várományosaként tartják számon, az F+1 Blog a Spanyol Nagydíj hétvégéjén célszerűnek tartotta kifaggatni a 20 esztendős monacói reménységet.
Leclerc 2016-ban a GP3-ben, tavaly pedig a Formula-2-ben nyert első próbálkozásra nagy fölénnyel bajnoki címet, így nem meglepő, hogy a Ferrari vezetése az akadémista ifjoncok közül őt emelte ki: a hierarchiában elméletileg fölötte álló olasz, Antonio Giovinazzi a tavalyi, felemásra sikeredett kétfutamos beugrás után csak a tesztpilóta státuszát kapta meg az Alfa Romeo révén „ferrarisodó” Saubernél, Leclerc viszont versenyzői státuszt kapott ugyanott. Noha az első néhány futamon még keveset mutatott, immáron tisztán látszik, hogy a monacói – aki hazája első F1-es képviselője Louis Chiron 1950-es szereplése óta – szépen él a lehetőséggel: Bakuban és Barcelonában is sikerült pontot szereznie, így máris jobban áll, mint a tapasztaltabb, az ötödik F1-es idényét taposó és a csapathoz is szorosabban kötődő Marcus Ericsson.
Egyes források máris tudni vélik, hogy amennyiben Kimi Räikkönen rebesgetett év végi visszavonulása bekövetkezik, a nevelőegyesület választottja Leclerc lesz Sebastian Vettel mellé. A néhai keresztapjához hasonlóan Nicolas Todt által menedzselt pilótától Barcelonában csupán annyit tudtunk meg, hogy az idei év a tanulásé, az ismeretszerzésé, a jövő évi Ferrari-előléptetésről szóló feltételezésekről pedig igyekszik nem tudomást venni…
- Az utóbbi két évben nyújtott remek teljesítmény után idén, az F1-ben a vártnál mintha nehezebben indult volna a szezonod. Mi volt a gond?
Az első két futamon az autó eléggé kiszámíthatatlanul viselkedett, nyugtalan volt az orra és a hátsó része is. Szerencsére sikerült változtatnunk ezen, így most már jóval könnyebb vezetni. A hátsó része sokkal stabilabb, ez pedig nagy segítséget jelent.
- Hogyan sikerült ilyen hamar, már az idény első komolyabb fejlesztési hulláma előtt javítani a helyzeten?
A legfontosabb változás az, hogy más megközelítést alkalmazunk a beállításokkal kapcsolatban. Az első két futam idején már az is nagy kihívást jelentett, hogy egyáltalán körbe tudjak menni a pályán egy gyors körön, így természetesen nem is tudtam eléggé magabiztos lenni ahhoz, hogy igazán keményen tapossam a gázt. Több ízben én magam is hibáztam, mert túlságosan kiszámíthatatlan volt az autó viselkedése. Mivel a helyzet sokat javult, már magabiztosabban nyomom a gázt, ez pedig nagyon jó érzés. Úgy érzem, hogy az autónk napról napra egyre jobb.
- Az idei év egy átmeneti szezon a Sauber számára, az Alfa Romeo és a Ferrari szerepvállalásának köszönhetően hosszú évek után először újra stabil lábakon áll a csapat. Elégedett vagy azzal, amit eddig tapasztaltál?
Nyugodtan mondhatom, hogy jól alakul a csapat fejlődése, hiszen ahhoz képest, ahol a téli teszteken tartottunk, már az első versenyre is sikerült javulást elérni. A felkészülési időszakban sokat küszködtünk itt, Barcelonában, de ehhez képest az autó már az első futamra is gyorsabb és jobb lett. Azóta minden egyes versenyen sikerült apró lépéseket tennünk előre és szerintem jól látszik, hogy ez kifizetődik. Meggyőződésem, hogy jó irányba haladunk, éppen ezért minél inkább összeszedettnek kell maradnunk, mert ez lehetővé teszi, hogy még inkább fejlődjünk. Összességében véve szerintem jól alakulnak a dolgaink.
- Milyen a Forma-1 immáron élesben ahhoz képest, amire számítottál?
Őszintén szólva éppen olyan, amilyennek gondoltam. Sokkal nehezebb, mint a Formula-2, hiszen sokkal több dolog történik és itt jóval fontosabb, hogyan menedzseled le a hétvégédet, hogyan intézed például az egyéb tevékenységeket, hiszen itt már nem csupán a vezetésről szól a történet. A Formula-2-ben kizárólag a vezetési tudás számít, az hozza a teljesítményt és az eredményt, az F1-ben viszont sok összetevő elegye eredményezi ugyanezt. Idő kell, amíg ehhez hozzászokik az ember. Ha viszont túl vagy ezen és megszokod, már sokkal egyszerűbb jól teljesíteni.
- Mondhatjuk azt, hogy Bakuban, az első pontszerzéssel nagy teher esett le a válladról?
Nos, tényleg nagyon boldog voltam, mert az volt az első olyan versenyhétvége, amelynek során végre sikerült mindent jól összehoznom. Az első három futamon is éreztük, hogy megvan a potenciál ehhez, de számomra egyszer sem jött ki a lépés… Mindig bosszantó, amikor ígéretes a helyzet, de elmarad a jó eredmény. Bakuban szerencsére minden jól sikerült és ez nyilvánvalóan komoly motivációt jelentett az egész csapat számára.
- Marcus Ericsson a csapattársad, aki tapasztaltabb nálad, mégis jobban állsz jelenleg a ponttáblázaton. Jelent ez némi plusz motivációt?
A Forma-1-ben mindig ahhoz a sráchoz kell viszonyítanod a saját teljesítményedet, aki ugyanolyan autót vezet, mint te. Az én esetemben ez Marcus, és akkor is hozzá mértem magam, amikor az első két futamon gyorsabb volt nálam. Természetesen remek, amikor gyorsabb vagy a csapattársadnál, de a legfontosabb az, hogy tudjunk együttműködni, közösen dolgozni. A mi esetünkben ezzel sincs gond, jól dolgozunk együtt annak érdekében, hogy fejlődjön az autó és jobb legyen a teljesítmény. Az eddigi eredmények is ezt tanúsítják.
- Mi lehet a titok nyitja? Egyes feltételezések szerint az, hogy bár ez az első éved a Forma-1-ben, máris jobban érted a gumikezelés csínját-bínját, mint Marcus…
Igyekszem a lehető legtöbbet, a lehető leggyorsabban megtanulni és elsajátítani ebben az új környezetben. Ebbe persze az abroncsok kezelése is beletartozik. A Formula-2-ben is Pirelli abroncsokat használtunk, de azok más méretűek voltak és sok más is eltérő itt, az F1-ben. Már az első két hétvégén is rengeteg dolgot sikerült elsajátítanom. Arról fogalmam sincs, hogy jobban értem-e az abroncsok működését vagy sem, csupán azt tudom, hogy eddig egészen jól elboldogulok.
- Beszéljünk a Ferrariról! Tele a paddock olyan feltételezésekkel, hogy amennyiben Kimi Räikkönen visszavonul, a csapat téged léptet elő a helyére. Mit gondolsz erről?
Arról, hogy előléptetnek-e, szerintem most még ne beszéljünk, mert szerintem ez túlságosan távoli. Úgy érzem, hogy örülnek a teljesítményemnek, hiszen a versenyzői akadémiájuk növendéke vagyok. Meglátásom szerint ez számukra is egy érdem, hiszen egészen fiatal voltam, amikor felfedeztek és nagyon sokat fejlődtem nekik köszönhetően az elmúlt két évben. Általuk kerültem a GP3-ba és a Formula-2-be, majd nekik köszönhetően kaptam a mostani, Forma-1-es lehetőséget is. Biztos vagyok benne, hogy mindig örülnek, amikor azt látják, hogy jól teljesítek. Bakuban is odajöttek hozzám, gratuláltak, ami nagyon komoly elismerés volt számomra.
- Tételezzük fel, hogy mégis megérkezik a behívód Maranellóból! Hogy érzed, készen állnál egy ilyen lépésre?
Nagyon a szezon elején járunk még, a Spanyol Nagydíj csak az ötödik forduló volt, így szerintem bőven van még mit tanulnom. Arra törekszem, hogy minél gyorsabban fejlődjek. Hogy készen állok-e már most? Az ilyen kérdésekre mindig nehéz megfelelő választ adni. Egy picit olyan, mint amikor az F3-as pilótáktól kérdezgetik, hogy készen állnak-e az F1-re vagy sem. Mivel még soha nem tapasztaltad, hogy milyen az, nem tudhatod, hogy valójában mennyire állsz készen. Jómagam csupán azzal vagyok tisztában, hogy a jelenlegi feladatom az, hogy minél többet tanuljak és fejlődjek idén. Remélhetőleg egy napon tényleg megkapom majd azt a bizonyos lehetőséget és megmutathatom, hogy a lehető legjobban felkészültem.
- Sok szó esik mostanában a közeljövő szabályváltozásairól is, amelyek várhatóan lassítják majd valamelyest az autókat. Elsőéves, fiatal pilótaként neked a mi véleményed erről?
Versenyzőként nyilvánvalóban én annak örülök, amikor a lehető leggyorsabban száguldozhatunk. Ha viszont az új szabályok elősegítik például az előzéseket vagy legalábbis a másik autó követését, ami hozzájárul ahhoz, hogy a sportág izgalmasabbá és a nézők számára látványosabbá válik, akkor természetesen elfogadom. Fontos szem előtt tartani, hogy a mi sportágunk a rajongók nélkül nem létezik, így mindenképpen abba az irányba kell elmozdulnunk, ami számukra is kedvező, ami számukra is látványosabbá és élvezetesebbé teszi ezt az egészet. Még akkor is, ha mint versenyző, én akkor vagyok a legboldogabb, amikor a legnagyobb a tempó.
- A következő megálló Monaco lesz, a hazai versenyed, egy legendás és borzalmasan nehéz városi pályán. Mit jelent ez számodra és milyen eredményre számítasz?
Gyermekkorom óta álmodozom arról, hogy egy napon Forma-1-es pilótaként versenyezhetek a Monacói Nagydíjon. Ott születtem, ott nőttem fel, ott élek és tulajdonképpen születésemtől kezdve minden egyes ottani futamon jelen voltam. Tavaly, Formula 2-ben már versenyeztem is Monacóban, ez volt az első alkalom, most pedig végre a csúcskategória mezőnyében szerepelhetek, így biztos vagyok benne, hogy ez komoly érzelmi plusz lesz. Egyébként jómagam kedvelem a városi pályákat. Bakuban jól is szerepeltünk, így remélhetőleg eredményt érhetek majd el a hazai versenyemen is.