Jókora hullámot kavart az Autocar című brit szaklap azzal, hogy szombat este bedobták a köztudatba az állítólag készülőben lévő Red Bull-Aston Martin-Mercedes kooperációt. Legkevésbé sem meglepő módon a Mercedes vezérei vasárnap, Silverstone-ban cáfolták, hogy ilyesmi állna a küszöbön, pedig ezzel valószínűleg minden érintett, de még a Forma-1 is csak nyerne.

 

Mint ismeretes, az Autocar információi szerint a Renault-val jóideje háborúskodó Red Bull arra készül, hogy 2016-tól szövetségre lép az Aston Martinnal és a kooperáció keretein belül átcimkézett Mercedes-hajtásláncot szerelnek majd versenygépeikbe.  A kezdeményező állítólag az Aston Martin vezérigazgatója és marketingfőnöke, Andy Palmer és Simon Sproule, akik nem először csinálnának ilyet: annak idején ők ketten dolgozták ki annak a programnak a részleteit, amelynek keretein belül a Red Bull jelenleg technológiai szövetségben áll a Renault-Nissan konszern égisze alá tartozó Infinitivel, úgy, hogy az energiaitalos csapat autóit a Renault-hajtásláncával szerelik.

Ha minden igaz, most valami hasonlót szeretnének dobni: a Red Bull gépeit Aston Martin logók díszítenék, a kocsikba pedig Mercedes szív kerülne, az egész ráadásul nem is lenne rendszeridegen, mivel a stuttgarti gyártó a saját tuningműhelye, az AMG révén 5 százalékos tulajdonjoggal rendelkezik a patinás brit márkánál. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, első lépésben az lenne szükséges, hogy felszabaduljon egy Mercedes-pakk: erre a kilátás is megvan, mivel a pletykák szerint a Renault úgy döntött, hogy 2016-ra visszavásárolja a Lotust, amely így a következő idénytől már nem a csillagos márka erőforrásait használná. 

Andy Palmer, az Aston Martin fővezére


Ha az ügylet létrejönne, azzal nyerne a Red Bull, mert versenyképes motorhoz és az Aston Martin, mint brand megjelenésével komoly marketingértékhez jutnának, nyerne a Mercedes is, mert megmaradna egy ügyfélkör, ráadásul a brit márka érkezése kapóra jönne magának a Forma-1-nek is. A sportág nehéz helyzetben van és egy új gyártó érkezése – függetlenül attól, hogy tényleges szerepet vállal-e technológiai fronton vagy csak a nevét és a pénzét adja – mindenképpen pozitív üzenetet hordozna. Az Aston Martin számára egyébként nem szűz terep a királykategória, 1959-ben és 1960-ban ugyanis már szerencsét próbáltak errefelé, jóllehet, akkoriban semmilyen sikert nem tudtak elérni.

A Red Bullnál annyit jegyeztek meg, hogy "puszta spekuláció", nem több az Autocar információja, az Aston Martinnál pedig egyelőre csendben vannak, annak ellenére is, hogy Palmer vasárnap reggel feltűnt a silverstone-i paddockban. A Mercedesnél persze – másra nem is nagyon lehetett számítani – cáfolják, hogy ilyesmi lenne készülőben.  Niki Lauda, a versenyrészleg ügyvezetői jogkörrel nem rendelkező elnöke a Motorsport.com című online szaklapnak hevesen tagadta, hogy tudna a háttérben zajló szervezkedésből: „Még csak nem is tárgyaltunk ilyenről. Semmit nem hallottam, pedig minden reggel együtt reggelizem Helmut Markóval, így tudnom kéne, ha ilyesmi készülne. Mi magunk nem gondolkodtunk ezen, mert van négy csapatunk, így nem is lenne kapacitásunk” – mondta a korábbi háromszoros világbajnok, aki arra a felvetésre, hogy a Renault talán kivonhatja a Mercedes ügyfélköréből a Lotust, pusztán annyit reagált, hogy „ki tudja? Fogalmam sincs!”

Toto Wolff, a csillagos márka sportigazgatója a Speedweeknek jelentette ki határozottan, hogy nem folytatnak ilyen jellegű tárgyalásokat. A szakember ecsetelte azt is, hogy a Mercedes-Benz jelenlegi stratégiája nem teszi lehetővé azt, hogy átcimkézett motorokat szállítsanak bármelyik alakulatnak, azt ugyanakkor nem zárta ki, hogy ez a vállalati irányvonal megváltozhat. „Ha néhány hónappal ezelőtt kérdezték volna ezt tőlem, kategorikusan kizártam volna azt, hogy a Mercedesnek köze lehet a Red Bullhoz, de összességében véve jelenleg sok olyan tényező van, amelyre oda kell figyelni” – fogalmazott Wolff, utalva arra, hogy amennyiben a Renault valóban felvásárolja a Lotust, a csillagos márkánál felszabadulna némi kapacitás. Ha pedig van szabad kapacitás, azt ki kell használni, hogy minél inkább megtérüljön a Forma-1-es programba ölt temérdek pénz: marketing ide vagy oda, a vállalat igazgatótanácsa biztosan ezt várja el a sportrészleg vezetőitől…

Mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a Red Bull nem a nagy-britanniai hétvégén kezdett kacérkodni a Mercedesszel. Az F+1 Blog már a spielbergi hétvégén érdekes mozgolódásra figyelt fel, Gerhard Berger ugyanis gyanúsan sokat ingázott a Red Bull-fővezér Dietrich Mateschitz és a Mercedes-menedzsment tagjai között. Könnyen előfordulhat, hogy a versenyzői pályafutása után sportvezetőként is sokat tapasztalt osztrákot bevonták a hullámok elsimításába. Lauda vasárnap, Silverstone-ban arra tett utalást, hogy nem felhőtlen a viszony a Mercedes és a Red Bull nagyágyúja között, egy másik, meg nem nevezett Mercedes-személyiség pedig arról beszélt a Motorsport.com-nak, hogy a csillagosok már eddig is szövetségre léphettek volna a Red Bullal, de a Renault-val a nyilvánosság előtt vívott csatából kiindulva nem tették. „A Red Bull tavaly február óta folyamatosan kéri a motorokat, minden héten telefonálnak. Abból kiindulva viszont, hogyan bánnak a Renault-val, nem feltétlenül jó partnerek…” – idézte meg nem nevezett forrását az online szaklap. 

Mivel Helmut Marko az utóbbi időben több ízben is utalást tett arra, hogy a Red Bull már a nyári szünet előtt szeretné kimondani a végső döntést, hogy milyen irányba lépnek tovább a Forma-1-es programmal, remélhetőleg rövid időn belül valóban érdemi fejlemény érkezik az ügyben.