Nico Hülkenberg győzelme a Le Mans-i 24 óráson felerősítette az összehasonlításokat a Forma-1 és a megbízhatósági versenyzés LMP1-es csúcsosztálya között. A közvélemény siratja a Forma-1-et, azt állítva, hogy már nem is sprint, sokkal inkább megbízhatósági verseny: az F+1 Blog egy igazi szakértőt kérdezett meg a háromszoros Le Mans-i győztes ex-F1-es pilóta Allan McNish személyében, aki ostobaságnak tartja az összehasonlítgatásokat, de elismeri, hogy közelít egymáshoz a két széria.

 

„Mostanában tényleg egyre többen próbálják a Forma-1-et összehasonlítani Le Mans-nal, de ezt nem szabad” – mondta az F+1 Blognak a már visszavonult, s azóta az Audi endurance-programjának háttérembereként tevékenykedő skót pilóta az Osztrák Nagydíj helyszínén, Spielbergben. „Azért nem szabad összehasonlítani a kettőt, mert más, nagyon más a két műfaj. Nincs értelme, mert az olyan, mintha a squash-t hasonlítanánk a teniszhez. Abban a két műfajban is csak annyi a hasonlóság, hogy labdát kell ütögetni, de teljesen eltérnek egymástól.”


McNish – aki 2002-ben, a Toyota gyári csapatának első idényében szerepelt a Forma-1-ben- úgy véli, hogy a két műfaj jól megfér egymás mellett, pláne annak fényében, hogy jelenleg markáns különbségek mutatkoznak a két versenyszéria helyzetét illetően is: „Le Mans most remek helyzetben van, mert a megbízhatósági-vb szépen növekszik, a Forma-1-ben pedig vannak ugyan gondok és temérdek bírálat éri a világbajnokságot, de ez mindig is így volt. Tény, hogy itt bizonyos területeken javulásra van szükség, jómagam pedig úgy vélem, hogy néha kevesebbet is kellene szövegelnie az ittenieknek…”

Nemcsak Hülkenberg diadalának volt komoly visszahangja az idei Le Mans-i 24 óráson, hanem annak is, hogy a Lotus technikai igazgatója, Nick Chester kijelentette: a Forma-1-es autók erőforrás és a váltója is kibírná az egynapos derbit. A Forma-1 bírálói azóta is fennen hirdetik ezt, alátámasztva ezzel az egyik legfontosabb vádat, amely szerint az F1 elveszítette régi jellegét és manapság már inkább a megbízhatósági versenyzéshez áll közelebb. McNish szerint igaz a lotusos technikai főguru álláspontja és azt sem vitatja, hogy a Forma-1 valóban közelít a másik műfajhoz, ám a skót azok táborába tartozik, akik ezt inkább üdvösnak tartják.

Allan McNish


„Táv tekintetében talán egy picit még többet is tudnak” – mondta a skót, utalva Chester kijelentésére. „Le Mans-ban a hatékonyságon van a hangsúly és ebben a tekintetben ott előrébb járunk, nem is kevéssel. Elég csak arra gondolni, hogy 2006 óta dízelmotort használunk, hamarabb volt hibridrendszer is, amely jelenleg akár 8 megajoule teljesítményű is lehet. Ott másként értelmezzük a teljesítményt és más a fejlesztés filozófiája is, hiszen van dízelmotor, benzinmotor, miegymás… Úgy gondolom egyébként, hogy hatékonyság tekintetében itt is nagyon sokat fejlődtek. Amikor én versenyeztem itt, akár négyszáz motort is elhasználtunk egy évben versenyzés és tesztelés közben, most pedig egy versenyző az egész évre csak négyet kap. Ez masszív különbség és szerintem ez az irány jó, mert lehetővé teheti azt, hogy átjárás legyen a két verseny között. Jelenleg nincs ilyen, de korábban volt. Akkor lehet erre esély, ha el tudják érni azt, hogy a technika hozza a legfontosabb különbséget, az átlagsebességet, ami ott 250 kilométer/óra. Jómagam arra számítok, hogy itt a jövőben tovább csökkentik a felhasználható motorok és váltók számát, ami elősegítheti ezt a folyamatot, de hangsúlyozom: sok múlik azon, hogy milyen irányba halad a jövőben a Forma-1-es szabályalkotás.”

McNish nem győzött áradozni Hülkenberg teljesítményéről és a skót expilóta biztos abban is, hogy a Le Mans-i diadal felsrófolja a Forma-1-es topcsapatok által érthetetlen módon mellőzött német tehetség értékét. „Egyszerűen szenzációs” – sommázta Hülkenberg és társainak teljesítményét McNish.  „Fontos megjegyezni azért azt is, hogy egészen más cipőben jártak, mint mondjuk Mark Webber, aki végigcsinálja az egész világbajnokságot és ez már a második idénye. Vele szemben mindenki komoly elvárásokat fogalmazott meg, míg Nicótól és két társától, Tandytől és Bambertől senki nem várta azt, hogy élmenők lesznek, így minden különösebb nyomás nélkül versenyezhettek. Nicóra egyébként öröm volt ránézni a futam leintése után, az arca tényleg azt tükrözte, amit mondott, hogy az volt élete legnagyobb sikere. Ha ránézünk most itt, Spielbergben, itt is látszik, hogy újjá van születve és hiszek abban, hogy a Le Mans-i sikert sokat jelent majd az itteni karrierjére nézve is. Az utóbbi időben kezdett picit elszürkülni, de most ismét nagyszerű formában van és mindenki rá figyel.”


A „hülkenbergi” Le Mans-hódítás után olyan vélemények is megfogalmazódtak, hogy a Force India versenyzője egész egyszerűen leértékelte a megbízhatósági versenyzés nagy alakjait azzal, hogy aktív Forma-1-es pilótaként odament és első próbálkozásra győzött. „Nem hinném” – mondta erre vonatkozóan McNish. „Egyrészt olyan autójuk volt, hogy azzal bárki versenyképes lett volna és ezzel mindenki tisztában van. Másrészt azt is tudja mindenki, hogy azok a srácok, akik a Le Mans-i 24 óráson gyári autóba ülhetnek, mindannyian nagyon magas színvonalat képviselnek. Sokan vannak, akik átjönnek és hiába próbálkoznak, az erőfeszítéseiket nem koronázza siker. Webbernek sem jött még össze, például, mint ahogyan korábban Jacques Villeneuve-nek és Mario Andrettinek sem sikerült győznie.”

McNish az F+1 Blog érdeklődésére megerősítette azt is, hogy a Le Mans-ban 2000 óta mindössze másodízben vereséget szenvedő Audi annak ellenére is folytatja az endurance-programot, hogy épp testvércégétől, a szintén a VW-konszern égisze alá tartozó Porschétől kaptak ki. A négykarikás márka érkezése örvendetes lenne a Forma-1 számára is, ám a skót szerint nincs alapja a pletykáknak: „Nem akarnak szűnni ezek a spekulációk, pedig az elnökünk, Rupert Stadler épp a Kanadai Nagydíj előtt mondta ki újra, hogy a Forma-1-nek saját magának kell megoldania a problémákat, az Audi nem akar szerepet vállalni ebben. Ez egy tiszta állásfoglalás volt, ráadásul nem szabad elfelejteni, hogy az ilyen pletykák mindig innen, a Forma-1-es paddockból érkeznek, nem pedig a másikból…”