A mostanság a terepraliban új karriert indító korábbi WRC-nagyágyú Mikko Hirvonent az autósport-rajongók túlnyomó többsége jól ismeri, míg a közelmúltig Forma-1-es versenymérnökként tevékenykedő Ossi Oikarinent kevésbé. A két finn jóbarát nemrégiben együtt mókázott, mégpedig nem is akárhol: egy 2007-os Williams-Toyotával játszadoztak egy észtországi versenypályán.
Az eseményről egy videóösszeállítás is készült: az elején eljátsszák ugyan, hogy Frank Williams meghívására érkeznek a különleges eseményre, hamar kiderül, hogy ott a Forma-1-es élményautózásokat biztosító alakulat, a ’80-as és ’90-es években különféle alacsonyabb formaautós kategóriákban próbálkozó finn Johan Rajamäki bandériumánál vendégeskednek. A Rajamäki Racing önmagában is megér egy misét: korábban a Jaguar és a Jordan egy-egy autóját is kínálták élményautózásra különféle helyszíneken, például a Hungaroringen, míg mostanság egy 2004-es BAR-Hondával, valamint a Hirvonenék által nyúzott Williamsszel száguldozhatnak azok, akik van elég pénze ilyesfajta úri huncutságra.
A 2002 és 2014 között 163 ralin induló, ezeken 15 győzelmet és 4 bajnoki ezüstérmet szerző Hirvonen, valamint az 1997-től 2012-ig az Arrows, a Toyota, a BMW Sauber és a Ferrari mérnöki stábjainak kötelékében is megfordult Oikarinen először kapott lehetőséget Forma-1-es autó vezetésére. A stáb alaposan felkészítette a két skandinávot a menetpróbára: előbb elméleti oktatáson vettek részt, majd néhány kört kellett teljesíteni egy Formula-Renault-val is az FW29 volánja felé vezető úton.
„Hihetetlen gépezet! Öt kör sajnos semmire nem elég, legfeljebb arra, hogy lenyűgözze az embert” – sommázta a tapasztalatokat a jelenleg a Mini All4Racingeket versenyeztető X-Raid kötelékében a 2016-os Dakar-ralira készülő Hirvonen.
Ahogyan arra számítani lehetet, Oikarinen is lelkes volt a tapasztalatokkal kapcsolatban: „Eszméletlen volt. Sok évet töltöttem azzal, hogy ilyen autók mellett dolgoztam, de most ültem, bent a pilótafülkében. A kocsi potenciálját természetesen nem tudtam kihasználni, de azt így is jól lehetett érezni, hogy milyen hatalmas a leszorítóerő. Ahhoz, hogy ennél többre jussunk, előbb a kondíciónkon kell javítani, mert öt kör után máris borzalmasan fáj a nyakam. ” – mondta a Forma-1-es mérnökként 130 Forma-1-es nagydíjon megfordult szakember, aki egyebek mellett Jarno Trulli versenymérnöke is volt az évek során.