A bahreini paddockban terjengő hírek szerint mostantól lehet várni bármiféle érdemi fejleményt a motorgyártóként küszködő Renault további Forma-1-es szerepvállalásával kapcsolatban. Ha minden igaz, a héten egy párizsi válságértekezleten a Renault-Nissan konszern elnöke, Carlos Ghosn megadta a zöld fényt a márka jelenlétét elősegítő intézkedéseknek.

 

Az ominózus válságtanácskozást amiatt tartották, hogy a Red Bull két csapatát kiszolgáló gyártó sportrészlege csúnyán lebőgött a múlt hétvégi Kínai Nagydíjon. A vártnál jóval harmatosabb idénykezdetet megfejelő, motorelfüstölésekkel tarkított kudarc után Cyril Abiteboul, a Renault sportigazgatója azt sem tartotta kizártnak, hogy a márka felső vezetése nem irgalmaz és rövid úton pontot tesznek majd a Forma-1-es program végére.

Noha Carlos Ghosn elnök-vezérigazgatóról köztudott, hogy még a Renault gyári csapatának legsikeresebb korszakában sem nézte túl jó szemmel az F1-es tevékenységet, a nagyfőnök állítólag pozitívan állt a dolgokhoz és a kivonulással való fenyegetőzés helyett amellett tette le a garast, hogy a Renault-nak mielőbb újra sikeresnek kell lennie. Ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy a sportosztály megkapja azt a pluszpénzt is, amelyről hetek óta szó van és amelyet arra használhatnak, hogy a jelenleginél jobban megmutassák a világnak a Renault Forma-1-es jelenlétét. 


A kínai lebőgés előtt forró téma volt a sportág berkein belül, hogy a Renault csapatvásárláson töri a fejét, mert elégedetlenek láthatóságukkal: a Red Bull a legsikeresebb évekhez hasonlóan a konszernhez tartozó Infinitivel áll szövetségben, így a Renault-t a közvélemény kevésbé fanatikus része alig-alig kapcsolja a gárdához és nem túl hatékony a láthatóság az idén prímán teljesítő Toro Rosso esetében sem. Mint néhány hete kiszivárgott, a Renault sportfőnökei számba vették a felvásárolható csapatokat a Force Indiától kezdve a Lotuson, a Sauberen át egészen a Toro Rossóig és az utóbbi mellé tették a garast. 

Igaz, közel sem biztos, hogy teljes átvétel történhet: nemrégiben Helmut Marko utalást tett arra, hogy egy szponzori együttműködéssel fűzhetik szorosabbra a szálakat, amely azt eredményezheti, hogy a kisebbik Red Bull-egylet autóit átöltöztethetik a Renault sárga-fehér tradicionális gyári maskarájába. Ha valóban lesz ilyen, mostantól várható mozgolódás ezen a fronton, hiszen immáron Ghosn jóváhagyása is megvan.

Rajongói látványterv: Renault-uniformisban a Toro Rosso


Nagy kérdés lehet az is, hogy a Renault rövid távon mennyit képes javítani a hajtásláncon: a hétvégi Bahreini Nagydíjon szerintük ismét benne van a pakliban a lebőgés lehetősége, ám a válságértekezleten történtek fényében Marko egy fokkal optimistábban nyilatkozott a kilátásokról. 

„Megvolt az első lépés” – mondta a brazil Globo TV-nek az energiaitalos szakvezető, utalva a párizsi találkozóra. „A kínai katasztrófa után a Renault elismerte a felelősségét. Meglátjuk, hogy mire jutunk most. A Ferrari tavaly szépen megértette, hogy mi volt a gond a hajtásláncukkal és korán nekiláttak az újnak. Kiváló munkát végeztek, ellentétben a Renault-val. Meglátjuk, hogy mit lépnek és fontos tényező lesz az is, hogy milyen mértékű lesz az invesztíciójuk. Mi Spanyolországba magunkkal visszük az autó legújabb változatát, amelybe Adrian Newey komoly energiákat fektetett, de hangsúlyozom, nálunk sok múlik azon, hogy mire képes a Renault.”

Marko szavai arra utalnak, hogy a Red Bull és a Renault durván fagyos viszonyában némi enyhülés tapasztalható, ám a szakvezető hangsúlyozta: továbbra is valós az a fenyegetés, hogy az energiaitalos brigád távozhat a Forma-1-ből. „Ha középtávon csak nézzük, hogy a többiek a győzelemért harcolnak, mi pedig nem tudunk beleszólni a küzdelembe, mi értelme lenne annak, hogy maradjunk?” – fogalmazott a Red Bull-fővezér Dietrich Mateschitz jobbkeze.

Az évad negyedik fordulója előtt a Red Bull-szekértábor tagjai közül a nagycsapat vezérpilótája, Daniel Ricciardo áll a legjobban, aki 11 egységgel az egyéni tabella 8. helyén állomásozik. Csapattársát, a 2 ponttal a 14. helyen árválkodó Danyiil Kvjatot a Toro Rosso ifjúsági rekorderpárosa, Max Verstappen és Carlos Sainz is megelőzi: a holland és a spanyol egyaránt 6-6 pontot jegyez, amellyel a 11-12. helyeket birtokolják.