Felülmúlta az előzetes várakozásokat a Toro Rosso az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén és a jelek szerint ennek meg is van a hozadéka: a melbourne-i paddockban újra felerősödtek azok a régóta hallott pletykák, amelyek szerint a Red Bullal továbbra is puskaporos viszonyban lévő Renault felvásárolja az energiaitalos márka junioregyüttesét és 2016-tól gyári csapatként küldi csatába a faenzai alakulatot.

 

Konkrétum természetesen nincs, hogy is lenne, viszont a helyszínen állítólag egyre több szó esik a Toro Rosso esetleges felvásárlásáról, ráadásul a körülmények is egyre inkább arra utalnak, hogy a pletykák és a teóriák talán nem egészen alaptalanok. Azt már régóta tudjuk, hogy a saját csapatot – a Benetton-jogutódját, a mostani Lotus jogelődjét – legutóbb 2002 és 2010 között működtető Renault-nál egy ideje kacérkodnak azzal, hogy újra teljesen saját gárdát állítsanak hadrendbe és valóban előfordulhat, hogy a fontolgatásból mostanára elhatározás lett.

Alain Prost, a márka nagykövete régóta szajkózza, hogy hiába kiemelt partnere a Renault a Red Bullnak, a gyártónak vajmi kevés publicitás jut, ami különösen 2010 és 2013 között, a legfényesebb sikerek idején volt fájó pont. Az energiaitalos márka szponzori- és technológia szövetségben áll az Infinitivel, amelynek logói évek óta a legnagyobb felületet kapják az autókon, s bár a japán prémiummárka szintén a Renault-Nissan vállalatbirodalom része, az azért mégsem ugyanaz… Ha a nevükre vennék a Toro Rossót, megoldódna a probléma, de van más nyomós érv is, amely miatt nem lehet elképzelhetetlennek tekinteni egy ilyen transzfert.

Például az, hogy az utóbbi egy évben elmérgesedett a viszony a felek között: tavaly a Red Bull-sportigazgató Helmut Marko szabályos hadjáratot folytatott a franciák ellen és a valóságtól egyáltalán nem elrugaszkodva a Renault nyakába varrta a zsinórban négy vb-címet követő jelentős megtorpanást. Annyit sikerült elérnie, hogy a vállalat az idei évtől újfent kiemeltként kezeli az energiaitalos anyacsapatot, ám már most körvonalazódik, hogy ezzel sem mennek sokra: a lóerő-deficit továbbra is megvan, Daniel Ricciardo melbourne-i motormizériája pedig megerősíti, hogy a megbízhatóság is problémás maradt.

Noha időről időre cáfolják, régóta hallani arról, hogy a Red Bull a háttérben saját hajtáslánc fejlesztésébe kezdett. A télen a ’90-es évek Mercedes-motormágusa, Mario Illien is feltűnt a környéken, akiről eredetileg azt kommunikálták, hogy a Renault aktivizálta tanácsadóként, ám mint Kenny Handkammer, a különítménytől a tavalyi évad utolsó harmadában távozott főszerelő nemrégiben rámutatott: a svájci szakember valójában a Red Bull kötelékéhez csatlakozott egy olyan stáb vezetőjeként, amelynek feladata a Renault-hajtáslánc fejlesztésének elősegítése. Mivel az F1 mellett az Indycart és a MotoGP-t is megjáró Illien komoly tapasztalatokkal rendelkezik úgy a motorfejlesztés, mint a gyártás tekintetében, ráadásul cége, az Ilmor Engineering az ehhez szükséges háttér nagy részét is képes biztosítani, a szakember a Red Bull esetleges saját motorprojektjének egyik alapköve is lehet.

Egy szombat esti pillanatkép: Abiteboul Renault-sportfőnök a Red Bull vezetőivel

Dietrich Mateschitz, a Red Bull fővezére évek óta szeretne túladni a Toro Rossón, ám mindig hangsúlyozta, hogy csak megfelelően komoly érdeklődés esetén lesz hajlandó igent mondani. Egy autógyárnál komolyabb kérő aligha akadhat, ráadásul a junioregylet értékesítéséből befolyt pénzt akár az osztrák vállalat a saját motorprojektbe is invesztálhatná. Nagy valószínűség szerint rövidesen mindkét fél elkezdi cáfolni, hogy ilyesmi ügyletre készülnének, de egyrészt a Red Bull elégedetlenségét és kiábrándultságát kár lenne tagadni, a másik oldalról pedig úgy hírlik, hogy a Renault-konszern legfelső vezetése is támogatja a csapatvásárlással kapcsolatos kezdeményezést.

Marko Melbourne-ben azt ígérte, hogy a jövő hét elejére válságértekezletet kezdeményez a Renault-val: több forrás is elképzelhetőnek tartja, hogy az idei szezonnal kapcsolatos tűzoltó-megoldások szorgalmazása mellett a megbeszélésen a Toro Rosso ügye is szóba kerül majd.