Alain Prost, a korábbi négyszeres világbajnok, a Renault márkanagykövete az F+1 Blog kérdésére vasárnap Barcelonában nem cáfolta a pletykát, amely szerint azon mesterkedik, hogy rábírja a konszernt: ismét gyári csapattal képviseltessék magukat a Forma-1-ben. Részleteket ugyan nem árult el, de hangsúlyozta: hiába nagy a felhördülés a költségek miatt, autógyári szinten még mindig jó biznisz az Ecclestone-cirkusz.

 

„Igen, de tovább részleteket erről jelenleg sajnos nem mondhatok” – mondta egy cinkos mosoly kíséretében Prost az F+1 Blognak, amikor a Nico Rosberg győzelmével zárult Spanyol Nagydíjat követő forgatagban arról kérdeztük, hogy igaz-e a spekuláció, amely szerint kulcsszerepe van abban, hogy a Renault hosszú idő után ismét fontolóra vette, hogy gyári csapattal képviseltesse magát a Forma-1-ben.


Prost soha nem rejtette véka alá, hogy elégedetlen a Renault jelenkori F1-es megjelenésével: hiába hajtották a francia gyártó erőforrásai azokat a Red Bullokat, amelyekkel Sebastian Vettel sorra nyerte a vb-címeket, az autókon jelenleg is megfigyelhető Infiniti (amely egyébként szintén a Renault-konszernhez tartozik) logói miatt az átlagnéző nem a Renault-hoz kötötte a sikereket. A márkanagykövet sokszor a nyilvánosság előtt is háborgott emiatt, így nem számított különösebb meglepetésnek, hogy a közelmúltban elterjedt: a gyártó több csapattal, például a Force Indiával, a Sauberrel és az idén a vártnál jobban muzsikáló Toro Rossóval is szemezget. 

Amennyiben valóban lesz üzlet, az paddock források szerint a kisebbik Red Bull istállóval köttetik majd. Prost titkolózott, azzal kapcsolatban viszont jóval beszédesebb volt, hogy mit gondol a jelenlegi helyzetről: bár a sportágat nap mint nap érik bírálatok a kiscsapatokat lassan sírba tévő magas költségek, illetve a csökkenő helyszíni- és televíziós nézettség miatt, a korábbi fenomén letette a garast amellett, hogy autógyári szinten üzletileg még mindig kiváló lehetőséget kínál a legnívósabb versenysorozat.

„Meg kell vizsgálni, hogy mire van szükség. Ha valaki azt szeretné, hogy tényleg láthatóvá váljon, világszerte, sok-sok országban, annak megéri a Forma-1, mert ilyen tekintetben ez a sport még mindig olcsó. Van sok olyan dolog, amelyeken változtatni kellene, de úgy gondolom, hogy ez a sportág továbbra is kiváló platform” – fogalmazott Prost, akinek kijelentése üzenetértékű lehet az F1-es szerepvállalással az évek során számos alkalommal hírbe hozott, azzal állítólag jelenleg is kacérkodó Volkswagen-Audi holdudvarnak is. Arra a kérdésre, hogy mit változtatna a sportággal kapcsolatban, Prost pusztán annyit felelt: „Az biztos, hogy nem lehet úgy megközelíteni ezt a kérdést, hogy mi lenne az az egy dolog, amelyen változtatnánk. Sokkal inkább arról van szó, hogy apróságokat, kisebb dolgokat kellene helyretenni ahhoz, hogy az összkép javuljon, a részletekbe viszont inkább most nem mennék bele…”

Abban, hogy Prostnak - valószínűleg - sikerült átvinnie az önálló csapattal kapcsolatos tervet a Renault igazgatótanácsán és annak fején, az autósportos szerepvállalást köztudottan nem szívlelő Carlos Ghosn elnökön, fontos szerepe volt annak is, hogy a Red Bull és a Renault között tavaly megromlott viszony az idei, újabb gyötrelmes tapasztalatok hatására előbb tovább mérgesedett, és csak alig néhány hete annak, hogy megszűnt a nyilvános sárdobálás. Prost azon a véleményen van, hogy értelmetlen egymást szapulni, mert csak a higgadt megközelítés, a közös erőfeszítések vezethetnek eredményre.

„Tény, hogy a négy vb-címet magában foglaló ciklus után jött egy borzalmasan nehéz szezon, a tavalyi, most pedig itt egy újabb, az idei. Szerencsére egy picit javult a helyzet mostanában, legalábbis a megbízhatóság terén, de mielőbb javítanunk kell a teljesítményen is. Ez nem csak a motorra igaz, hanem magára az autóra is, mert mindkét területen haladni kell. A legnagyobb hiba, amit el lehet követni, az egymásra mutogatás. Nem hibáztatni kell a másikat, hanem javulni kell, minden fronton” – fogalmazott Prost.

Abban senkinek nincs oka kételkedni, hogy a Renault bázisán, Viry-Chatillonban és a Red Bullnál, Milton Keynes-ben is minden követ megmozgatnak a mielőbbi előrelépés érdekében, azt viszont nagyon nehéz lenne megmondani, hogy mikor láthatunk ismét Renault-erőforrással hajtott autót Forma-1-es győzelemért harcolni. Prost ezzel kapcsolatban nem teketóriázott és kimondta: arra számít, hogy a idei év hátralevő részében nem számít hatalmas fordulatra.

„Lépésről lépésre kell haladni, mert nagyon nehéz eljutni odáig, hogy a megbízhatóság és a teljesítmény is megfelelő legyen. Ha a megbízhatóság rendben van - ez nálunk épp mostanában éri el a kívánt szintet -, akkor lehet rámenni a teljesítményre. Ahhoz, hogy a minden tekintetben sokat fejlődő és erős Mercedest utolérjük, időre van szükségünk. Hogy mennyire, azt senki nem tudja megmondani, de szerintem az idei év hátralevő része biztosan borzalmasan nehéz lesz számunkra…” – mondta az F+1 Blognak a franciák legendája.

A Renault két jelenlegi Forma-1-es érdekeltsége közül a Red Bull áll jobban, amely öt forduló után 30 ponttal - az éllovas Mercedestől 172 egységgel lemaradva – a konstruktőri 4. helyén áll, míg az energiaitalos fiókcsapat, a Toro Rosso 14 ponttal a 7. helyen állomásozik.