Újabb verseny, újabb katasztrofális szereplés: a McLaren-Honda a korábbiakhoz képest komolynak tűnő fogadkozás ellenére sem találta a góllövő csukáját a Spanyol Nagydíjon, Barcelonában. A magyarázkodás persze megy, de lassan ebben a tekintetben is kifogy a munícióból a brit-japán különítmény…

 

Megbízhatóbb és versenyképesebb lesz az idén használatba vett, az első négy futamon rendre problémás hajtáslánc a Circuit de Barcelona-Catalunyán. Ezt ígérte az évad első európai versenyhétvégéje előtt a McLaren és a Honda, ám már akkor is sejteni lehetett, hogy az ígérgetés elsősorban Fernando Alonso szurkolótáborának szólt, fennállt a veszélye ugyanis annak, hogy a gárda kötelékébe szegődött kétszeres világbajnok hívei a csapnivaló szereplés miatt ezúttal más programot választanak a Forma-1-es futam helyett.

A három nap folyamán végül 186 ezren tették tiszteletüket a katalán főváros versenypályáján, de ők is csak a Toro Rosso kötelékében hajtó újonc Carlos Sainz eredményének örülhettek. Míg a ralilegenda fiacskája az 5. helyről startolva végül 10. lett és újabb ponttal gyarapodott, addig McLaren-legénységnek ezúttal is csak egy kényszeredett vigyor jutott: Alonso - aki a kvalifikáción elért soványka 13. hely után még elérhetőnek tartotta az együttes idei első pontját – fékhiba miatt kiesett, míg Jenson Button elvergődte ugyan magát a célig, de a 16. helynél biztosan többre vágyott.


Már a különítmény szombat délutáni sajtóértekezletének hangulata is azt vetítette előre, hogy a brit-japán formáción a vártnál mélyebb év eleji szenvedés közben nem a határozottság, sokkal inkább a zavarodottság köszön vissza. A szemfertőzés miatt egész hétvégén napszemüvegben lófráló Alonso például meg sem mukkant, amikor az újságírók visszakérdeztek a pontszerzésről szőtt terveire, Button pedig udvariasan körbemagyarázta, hogy a háromhetes szünet során jobb lett a hajtáslánc, ezúttal nem lesz semmilyen probléma, végül azonban széles vigyorral az arcán csak annyit mert mondani, hogy „talán kínálkozhat lehetőség” a pontszerzésre.

Akárcsak a McLaren-nagykutya Ron Dennis (aki egyébként nem tette tiszteletét ezen a futamon), Eric Boullier versenyigazgató is szinte csak a magyarázkodik a versenyhétvégék sajtóeseményein. A francia szakember ezúttal is mondta a szokásosat, amely szerint „mi fejlődtünk a legtöbbet eddig az előszezonbeli tesztelésekhez képest, és még jobbak leszünk, de csak lépésről lépésre haladhatunk. Minden egyes futamra keményen készülünk és hiszünk abban, amit csinálunk.” Azzal mindenki egyetért, hogy a probléma forrása a Honda, főképp a japánok portékájának megbízhatatlansága, amelyen néhány fejlesztési zseton felhasználásával lehetne változtatni, de a japánok továbbra is csak ülnek azon a kilenc zsetonon, amely a rendelkezésükre áll az idei szezonra: „Van még hátra 14 futam és több olyan terület van, ahol szükség lehet a zsetonokra. Kilenc zsetonunk van, de még nem döntöttünk arról, hogy mikor és hogyan használjuk fel ezeket” – adott semmitmondó választ a zsetonok várható felhasználását forszírozó kérdésre a japán márka sportprogramját irányító Yasuhisa Arai.


Arai elismerte, hogy a megbízhatóság javítása elengedhetetlenül fontos, főképp annak fényében, hogy még mindig nincs döntés azzal kapcsolatban, hogy megegyezés születik a hajtásláncok jelenlegi négy darabos keretének ötre bővítéséről. Barcelonában minden jel arra utalt, hogy nem lesz évközi szabálymódosítás, mert nem lesz teljes egyetértés a csapatok között, ez pedig betehet a küszködő Renault és Honda felhasználóknak: „Csak reménykedni tudok abban, hogy lesz lehetőség az ötödik hajtáslánc használatára, de az FIA-tól még semmilyen értesítést nem kaptunk ennek vonatkozásában. Ha ez nem történik meg, őszintén szólva fogalmam sincs, hogyan húzzuk ki a szezon végéig” – mondta a japán szakember. Mostani kijelentése fényében joggal merül fel a kérdés, hogy mennyire vehető komolyan az a néhány nappal a spanyol futam előtt adott állásfoglalása, amellyel még az idei évre dobogót ígért a McLaren-Honda előző, ’80-as évek végi aranykorszakának megidézésre váró rajongóknak.

Akiket igazán lehet sajnálni a vergődés közepette, azok a pilóták: Alonsóra és Buttonra mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy nem elszántak és tettrekészek. A kérdés csak az, hogy meddig bírják cérnával? Ha fogadni kellene, arra tennénk a pénzünket, hogy a harmadik vb-címét 2006 óta mindhiába hajszoló Alonsó lesz az, aki beleunhat, ráadásul az áldatlan állapot akár fel is szakíthatja az emlékezetes 2007-es McLaren idény sebeit. Mérget nem mernénk venni rá, hogy máris a háttérben lappangó feszültség jeleit láttuk a szombati terefere alkalmával, de tény, hogy a két versenyzőnek szánt, a motiváció megtartását firtató kérdésre csak Button válaszolt: Alonso inkább lesütötte a fejét és a mikrofon szét- és összecsavarozásával játszadozott.


„Csak az értheti meg, hogy ebben a nehéz helyzetben miért pozitív a hozzáállásunk, aki tagja ennek a csapatnak” – mondta a 2009-es világbajnok. „Természetesen a mezőny elejében szeretnénk lenni, nem ott vagyunk, de így is képesek vagyunk nevetni és mosolyogni. Teljesen új csomaggal dolgozunk, új emberekkel és egy vadonatúj koncepció mentén készített autóval, márpedig ezt nem lehet egyik pillanatról a másikra versenyképessé varázsolni. Ez komoly kihívás, ráadásul nagyszerű ellenfelek ellen kell csatáznunk, hiszen a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull és a többiek kiváló istállók. Időre van szükség ahhoz, hogy legyőzhessük őket. Tartja bennünk a lelket, hogy futamról futamra látjuk, tapasztaljuk a javulást és hajt bennünket az, hogy szeretnénk, ha ez egészen az évad végéig így lenne.”

A McLarennel legutóbb 1978-ban fordult elő olyan, hogy zsinórban öt futamon képtelenek voltak pontot szerezni. Bár a minduntalan puffogtatott frázis szerint Monacóban bármi megtörténhet, erős a gyanú, hogy a wokingiak pontínséges időszaka tovább folytatódik, sőt, a borúlátóbbak szerint akár történelmi mélypont is lehet az idei évad a gárda életében. Erre utalt BUtton is, aki a pályáról távozva az újságíróknak már nem is nagyon próbálta leplezni, hogy az autó jelenleg borzalmas és azt sem tartja kizártnak, hogy idén nem lesz esélyük a pontszerzésre…