Magyar mérnökét méltatja a Red Bull istálló a Forma-1-es Belga Nagydíjon: Kling Sándor hét hónapja dolgozik Milton Keynes-ben az energiaitalos különítménynél, a Spá-i hétvégén pedig az a megtiszteltetés érte, hogy bekerült azon kulcsfontosságú háttéremberek közé, akiket az alakulat a széles nyilvánosságnak is bemutat.
Semmi kétség afelől, hogy manapság a Red Bull Racing a Forma-1 „legmagyarosabb” különítménye: a sportágat 2010 és 2013 között uralma alatt tartó alakulat hospitality-részlegénél négy honfitársunk teljesít állandó szolgálatot, míg a mérnökök között a Marussiától tavaly átigazolt Hegedűs Andor mellett alig több mint fél éve Kling Sándor is jelen van. Adrian Newey bandériumában a magyar szakember egy olyan csapat tagjaként dolgozik, amely az alkatrészek anyagainak tulajdonságát elemzi.
Ugyan a versenyekre utazó keretnek nem tagja, a Forma-1 magyarjai közül Kling az egyetlen, akinek keze munkája ténylegesen is megjelenik azokban az autókban, amelyet a Red Bull a két versenyző, Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat alá tesz. A Belga Nagydíj hétvégéjén ráadásul az energiaitalos alakulat abban a kiváltáságban részesítette a magyar mérnököt, hogy a legfontosabb háttéremberekkel foglalkozó, „A Specialisták” címmel futó sajtóanyag-sorozatban is bemutatták honfitársunkat. Ez nem akármilyen elismerés, a csapat szerint ugyanis ebben a szériában kizárólag a „nagy tudású, különlegesen tehetséges és a versenyzés szempontjából nagyon fontos”, ám a háttérben tevékenykedő munkatársakra összpontosítanak.
„Milton Keynes-ben, a gyárban dolgozom egy elemzőcsapat tagjaként és a munkánk arról szól, hogy az autó alkatrészeinek erősségét, merevségét kalkuláljuk” – idézte a Red Bull kommünikéje Kling Sándort, aki részletesebben is ecsetelte saját tevékenységét. „Amikor a mérnökök megterveznek egy új alkatrészt, a CAD modellt átküldik nekünk, mi pedig ellenőrizzük, hogy milyen terhelés éri majd azokat és kidolgozzuk, hogyan csatlakozzon az a komponens a többi elemhez, továbbá megpróbáljuk megérteni, hogy mi történik majd az új elemmel olyan terhelés hatására, amelynek várhatóan ki lesz téve.”
Kling szerint a Red Bull jelen pillanatban még a 2015-ös autó fejlesztésén dolgozik, de a most vizsgált dolgok között sok olyan van, amelyek fontosak a jövő évi autó miatt is. „Nehéz meghúzni a határvonalat, mert sok idei munkánk releváns lesz a jövő évi kocsira nézve is. Nem könnyű megmondani azt sem, hogy hány rajz fut át a részlegen, az elvégzendő munkánk mennyisége pedig azon múlik, hogy mennyire komplikált egy-egy modell. Azt bátran mondhatom, hogy mindig nagyon elfoglaltak vagyunk” – mondta a magyar szakember.
Kling Sándor a világhálón fellelhető források szerint a Formula Student világában szerezte meg első autósportos tapasztalatait. Mint a Red Bull által közreadott anyagban a 29 esztendős szakember maga is hangsúlyozta, a magyar oktatási rendszerből kikerülve (a BME-n végzett mérnökként és ott került kapcsolatba a Formula Studenttel is) jutott el a Forma-1-ig, amely a legnagyobb álom megvalósulását jelenti számára.
„Jómagam még csak hét hónapja vagyok a csapatban. Korábban Budapesten tanultam és egy egészen más iparágban, egy autóbuszokat gyártó cégnél dolgoztam. A motorsport és a Forma-1 mindig érdekelt, így egy álmom vált valóra azzal, hogy itt dolgozhatok. Lenyűgöző úgy nézni a futamokat, hogy tudom, a teljesítménybeli javuláshoz annak is köze van, hogy én magam is dolgoztam” – fogalmazott a mérnök.
Megkérdőjelezhetetlen, hogy Kling Sándor lehető legjobb helyen van, még akkor is, ha az energiaitalos különítmény helyzete – legalábbis ami a motorkérdést illeti – jelenleg roppant bizonytalannak tűnik. Spa-Francorchamps-ban olyan pletykák terjengenek a paddockban, hogy a Red Bull ezen a héten sutyiban felmondta motorszállítói szerződést a sokat szidott Renault-val, ám a franciák állítólag ragaszkodnak ahhoz, hogy a megállapodásban foglaltaknak megfelelően 2016 végéig együtt maradjanak. Ha a Red Bull valóban elszánta magát a radikális lépésre, az csakis azt jelentheti, hogy a háttérben sikerült megállapodniuk a Mercedesszel, amely az utóbbi időben már nyíltan is elismerte, hogy hajlandóak lennék hajtásláncot szállítani a konkurens alakulatnak.
Noha egyes források arra számítanak, hogy a Renault azonnal jogi útra terelheti az ügyet, sokkal valószínűbb, hogy az Olasz Nagydíj idején születnek meg a válaszok a nyitott kérdésekre. Ha minden igaz, a Renault Monzában tesz majd bejelentést közeljövőbeli terveiről: állítólag ott derül majd ki, hogy felvásárolják-e a Lotust vagy sem, s ha igen, akkor már jövőre, vagy csak 2017-től veszik a nevükre az enstone-i gárdát. Ez döntő jelentőségű lehet a Red Bull-ügyre nézve: attól kezdve – elméletileg - dobhatják az eddigi kiemelt partnert, de vannak, akik szerint így is ragaszkodni fognak a 2016 végéig szóló kontraktus életben tartásához, hogy legyen egy olyan mérce a kezükben, amelyhez mérhetik majd saját csapatuk teljesítményét.
Bárhogyan is alakuljon a szövevényes história, annyi bizonyos, hogy a Renault még az idei évad hátralevő részére is érdemi előrelépést ígért a Red Bullnak, az energiaitalos táborban pedig számítanak a javulásra. A franciák az Orosz Nagydíjon szeretnének előrukkolni egy nagyobb dobással, Daniel Ricciardo pedig Spában elismerte, hogy sokat várnak a fejlesztésektől: „Papíron úgy tűnik, hogy több lóerővel és néhány más fejlesztéssel könnyedén a Ferrari szintjére kerülhetünk. Persze tudjuk, hogy ez nem ennyire egyszerű, mert ami a tesztpadon jól fest, az a pályán nagyon más lehet. Jómagam ilyenkor igyekszem nem túl sokat várni, mert akkor kellemes meglepetésben lehet részem, nem pedig csalódásban. Meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok” – mondta az ausztrál pilóta.
Az évad második felét megnyitó belga Nagydíj előtt a Red Bull 96 ponttal a konstruktőri tabella 4. helyén áll, 55 ponttal lemaradva a Williams-Mercedestől. Ricciardo és csapattársa, Danyiil Kvjat az az egyéni ponttáblázaton a 7-8. helyeket foglalják el: az ausztrálnak 51, az orosznak 45 pontja van.