Toto Wolff milliárdos ex-autóversenyző, a Williams társtulajdonosa újabb lépést tett afelé, hogy megörökölje a csapatfőnöki tisztséget Sir Frank Williamstől. Az osztrák a külső szemlélők számára eddig szürke háttérembernek tűnhetett, pedig már az idei szezon kezdete óta jóval több annál és ezt immáron az ügyvezetői kinevezéssel is megerősítette a grove-i alakulat.

A keddi hivatalos közlemény szerint Wolff „az ügyvezetői jogkörrel nem rendelkező igazgató tisztségéből azonnali hatállyal ügyvezető igazgatóvá lép elő és új tisztségében közvetlenül is segíti majd a csapatfőnököt, Sir Frank Williamst.”

Korábban Adam Parr ügyvezető igazgató volt az egy ideje már csak szimbólumként funkcionáló Sir Frank Williams posztjának legfőbb várományosa, ám a brit a jövővel kapcsolatos nézeteltérések miatt – a Concorde Agreement tárgyalásai során megpróbált szembe menni Bernie Ecclestone-nal, Williams ősrégi cimborájával – márciusban kénytelen volt búcsút inteni az együttesnek. Ezt akár kulcsfontosságú mérföldkőnek is lehet tekinteni: ugyan a szemléletváltás már a pénzügyi frontról érkezett szakember ’regnálása’ idején elkezdődött, lelépése óta még inkább a versenyzés került előtérbe, amiben Wolffnak oroszlánrésze van, mivel a Williams-Patrick Head kombóhoz 2009 végén betársult osztrák maga is rendelkezik versenyzői múlttal.

Noha az évad elején felmerült, hogy a korábban a Jordan utódcsapatait, valamint a tavalyi évad végéig a HRT-t is irányító, kiváló kríziskezelőként ismert Colin Kolles kapja meg a csapatfőnöki tisztséget, erre mostanáig nem került sor. A paddockban már tényként kezelik, hogy azért alakult így, mert Wolff, a Formula-Fordban és hosszú távú versenyek világában megfordult, a DTM egy szeletét is magáénak tudó 40 éves üzletember megszelidítette üzlettársait, akik a csapatvezetés szinte minden területén egyre komolyabb befolyást engednek neki.

„Amikor beszálltam, zömmel Adam irányított” – mondta a napokban az Autosport című brit szaklapnak Wolff, aki hivatalosan ’ügyvezetői jogkörrel nem rendelkező’ igazgatóként vesz részt a Williams vezetésében – „Noha volt tapasztalatom a motorsport üzleti oldalával kapcsolatban, akkoriban még nem egészen értettem, hogyan mennek a dolgok a Forma-1-ben. Igyekeztem ismereteket szerezni és már egy év után jóval aktívabbá váltam, mert úgy gondoltam, hogy bizonyos esetekben a döntés túlságosan üzleti alapokra helyeződik. Ebben a sportban ez ördögi körhöz vezet, mert egy csapat hiába áll jól üzletileg, ha pocsék eredményeket produkál.”

Wolff volt az egyik hajtóműve annak a folyamatnak, amelynek keretein belül a csapat fennállásának legpocsékabb idénye után lefejezték és újraszervezték a műszaki stábot, a Cosworth-erőforrást pedig – felelevenítve a dicsőségben gazdag múltat – Renault-egységekre cserélték. Noha az osztrák már az idei évad rajtja előtt úgy érezte, hogy minden területen ’helyes’ módosításokat hajtottak végre, saját bevallása szerint arra egyáltalán nem számított, hogy hamar, már az ötödik futamon a győzni is tudnak.

„Még most, a mai napon is alig tudom elhinni, hogy megtörtént. Szürreális volt” – mondta Wolff arról a győzelemről, amelyet Pastor Maldonado révén arattak az évad európai szakaszának nyitányán, Barcelonában. Ugyan a javulás egyértelmű, a román és lengyel felmenőkkel rendelkező üzletember szerint a javulási folyamat még a kezdeti fázisban tart: „Stabil alapokon állunk” – mondta – „Felszállóágban vagyunk, de vannak még dolgok, mindennapi ügyek amelyekkel kapcsolatban jól kell döntenünk. Arra aligha számíthatunk, hogy minden futamon dobogóra kerülünk, abban azonban hiszek, hogy egyre jobbak leszünk.”

Ugyan Wolff máris sokat tett azért, hogy a múltban 9 konstruktőri és 7 egyéni vb-címet szerző alakulat szekere újra lendületbe jöjjön, rajongói- és szakmai frontról is kapott némi bírálatot amiatt, hogy a grove-i istálló a nejét, a DTM-ben versenyző Susie Stoddartot nevezte ki szimulátor- és tesztpilótának. Ezzel kapcsolatban mosta kezeit, állítása szerint kimaradt a döntésből, de állítólag küszöbön áll egy jóval nagyobb horderejű lépése is: ugyan a nyilvánosság előtt rendre badarságnak titulálja, hozzá közel álló források szerint már eldöntötte, hogy lecseréli Bruno Sennát a GP3 tavalyi bajnokára, a pénteki szabadedzéseken csiszolódó Valtteri Bottasra.

Wolff állítólag már Monaco magasságában elhatározta: ha a finn tehetség – akit Didier Cottonnal és Mika Häkkinennel együtt működtetett menedzsercége patronál – mögé elegendő pénzügyi támogatást tudnak felhalmozni ahhoz, hogy pótolják a Senna esetleges menesztésével kieső – a brazil támogatói a teljes szezonra 17-18 millió dollárt ígértek – összeget, akkor az északi suhanc akár már az idei évad utolsó harmadában Maldonado mellett találhatja magát.